Samtalsterapi

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Samtalsterapi

Post by Fantasio »

Om samtalsterapi: "Med hjälp av samtalsterapi kan du få verktyg för att i större utsträckning hantera dina tankar, känslor och vad du gör. De verktygen kan lära dig att bli mindre påverkad av yttre faktorer. Därmed kan du få en bättre självkänsla, känna dig tryggare samt nå en högre självkännedom."

Är det någon här som gått i samtalsterapi? Har för mig att Geta gjorde det.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36006
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samtalsterapi

Post by Geta »

Ja, jag gick i samtalsterapi i 8 år hos en läkare. Det är det
bästa som hänt mig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Samtalsterapi

Post by memphis »

Jag gick i samtalsterapi i sju år.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samtalsterapi

Post by Fantasio »

Olika terapier finns, men vet inte om det är något för mig. Men att gå i samtalsterapi och ha ett bollplank tror jag på.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36006
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samtalsterapi

Post by Geta »

Ja, det är det som är vitsen med samtalsterapi.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Samtalsterapi

Post by Nobel »

Gick i samtalsterapi en gång i veckan första året efter insjuknande. Sedan glesade vi ut det. Idag går jag inte i samtalsterapi längre även om jag känner att det skulle behövas ibland. Kändes som att bli utkastad ur fågelboet trots att jag inte var redo att flyga på egna vingar när jag bytte mottagning. Den nya mottagningen verkar inte bry sig lika mycket som den gamla.

Samtalsterapi var bra för mig. Fick någon att ventilera tankar med. Terapeuten med erfarenhet lärde mig mycket om sjukdomen. Vad som är patologiskt och inte. Till exempel lärde jag mig att inte felanvända uttrycket paranoia. Tycker det är skillnad på misstänksamhet och paranoia. Det förstnämnda ett spektra som kan innefatta en mildare grad. Det sistnämnda när misstänksamheten totalt går över styr.

Det går att lära sig mycket via samtalsterapi.
'cause the freak inside controls my mind
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Samtalsterapi

Post by Luusje »

Jag har haft santalsterspi. Först kbt, privat. Där blev allt värre och värre. Förmodligen inte rätt behandling för mig då. Sedan när jag mådde bättre fick jag (relationsbaserat)
psykoterapi. Det var via mitt dåvarande arbete, men betalades ändå själv. Har haft kanske 25 samtal. Tror att ångesten, mest traumatisk ångest, har blivit bättre med dem samtalen. Varje gång när jag har möte med fk och af behöver jag säga att jag redan har haft psykoterapi och att jag inte tror det kan bli bättre med det, evt mycket sämre. Blir så tjatigt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samtalsterapi

Post by Fantasio »

Det skulle kännas bra att få tala ut med ett proffs på mående. Min mammas dödskamp tär på mig. Har god lust att ringa AE fast jag vet att jag inte borde. Jag funderar på att dryfta frågan om samtalsterapi med min kp. Sorgen håller på att ta knäcken på mig.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Samtalsterapi

Post by Cosmos »

Du behöver definitivt någon att prata med ett par ggr i veckan nu när din mamma gått bort. AE är precis vad det låter som. En tillfällig kontakt via telefon som inte syftar till någon vidare uppföljning.

KBT tror jag inte alls på i detta läge. Kuratorer är bra på att knyta ihop nätverk och ha kontakt med olika aktörer i samhället. Finns det möjlighet så fråga efter en psykolog eller läkare som är mer allmänt inriktad, inte nischad. Själv tyckte jag det var guld att gå i dynamisk psykoterapi men den är inte heller för alla.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samtalsterapi

Post by Fantasio »

Jag ska prata med min kontaktperson på torsdag. Det kanske mynnar ut i något.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samtalsterapi

Post by Krokus »

Bra!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samtalsterapi

Post by Klankedinken »

Bra!
Post Reply