Stressar ni med ekonomin?

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Klankedinken »

Santina wrote: 22 Nov 2021, 16:12
Klankedinken wrote: 22 Nov 2021, 15:57 Får jag fräckt fråga vad du har använt pengarna till? Hör historia om folk i stockholm som festar upp dom.. Här där jag bor är det droger...
Det är räntorna som äter upp pengarna. Jag har varit mycket arbetslös och då har jag ibland levt på lån. Det har gått av bara farten i tron att jag kan räta upp allt när jag får jobb igen. Jag har ibland varit helt utan inkomst när jag väntat på akassa eller aktivitetsstöd. Då har ju hyran behövt betalas, mat, och så alla lånen. Jag betalade 9000 varje månad på lånen tills det inte gick längre. Sen hamnade de hos inkasso och nu vill de ha 18000 i månaden. Men jag betalar alltså inte. Om jag får ett nytt jobb blir det löneutmätning.
Tack för förklaringen! Jag beklagar att du hamnat i den här situationen!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37262
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Geta »

Du får leva på existensminimum.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Klankedinken »

Jag känner en som fick leva på existensminimum.. Kommer inte ihåg vad det hette? Något om att staten tar över din skuld men du får inte mer en existensminimum förrän pengarna är återbetalda.. Som sagt, det är ett skyddsnät..
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 699
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Santina »

Klankedinken wrote: 22 Nov 2021, 16:17 Jag känner en som fick leva på existensminimum.. Kommer inte ihåg vad det hette? Något om att staten tar över din skuld men du får inte mer en existensminimum förrän pengarna är återbetalda.. Som sagt, det är ett skyddsnät..
Det är det som är skuldsanering. Fem år är det som gäller då. Annars har man löneutmätning tills skulderna är avbetalda.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Klankedinken »

Santina wrote: 22 Nov 2021, 16:25
Klankedinken wrote: 22 Nov 2021, 16:17 Jag känner en som fick leva på existensminimum.. Kommer inte ihåg vad det hette? Något om att staten tar över din skuld men du får inte mer en existensminimum förrän pengarna är återbetalda.. Som sagt, det är ett skyddsnät..
Det är det som är skuldsanering. Fem år är det som gäller då. Annars har man löneutmätning tills skulderna är avbetalda.
Vad satsar du på?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37262
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Geta »

Klarna har dragit öronen åt sig. De vill inte medverka till att folk
hamnar i en skuldfälla.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 22 Nov 2021, 16:33 Klarna har dragit öronen åt sig. De vill inte medverka till att folk
hamnar i en skuldfälla.
Bra det! Det är många som tycker att jättarna ska ta sitt ansvar och jag tror att om man vill att det ska gå bra för sitt företag så måste man handla etiskt. Det är lättare sagt en gjort men klarna har förstått verkar det som!
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 699
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Santina »

Klankedinken wrote: 22 Nov 2021, 16:28
Santina wrote: 22 Nov 2021, 16:25
Klankedinken wrote: 22 Nov 2021, 16:17 Jag känner en som fick leva på existensminimum.. Kommer inte ihåg vad det hette? Något om att staten tar över din skuld men du får inte mer en existensminimum förrän pengarna är återbetalda.. Som sagt, det är ett skyddsnät..
Det är det som är skuldsanering. Fem år är det som gäller då. Annars har man löneutmätning tills skulderna är avbetalda.
Vad satsar du på?

Jag vill ju ha skuldsanering, men det gäller att få det godkänt. Lång process..
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Klankedinken »

Santina wrote: 22 Nov 2021, 16:54
Klankedinken wrote: 22 Nov 2021, 16:28
Santina wrote: 22 Nov 2021, 16:25

Det är det som är skuldsanering. Fem år är det som gäller då. Annars har man löneutmätning tills skulderna är avbetalda.
Vad satsar du på?

Jag vill ju ha skuldsanering, men det gäller att få det godkänt. Lång process..
OK!
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6669
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Hercules723 »

Tycker lån är skräp. Aldrig haft ett lån mer än bostaden. Tragisk situation för dig Santina, utanför arbetsmarknaden och behöva låna pengar. Jobbig sits. Jag har haft tur som inte hamnat hos kronkalle med mitt spelmissbruk.
Post Reply