Stressar ni med ekonomin?

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Santina »

Klankedinken wrote: 22 Nov 2021, 11:42 En del får skuldsanering?
Jag har sökt men fått avslag. Dn process som tog ett år ungefär. Har sökt på nytt. Väntat i ett par månader nu, en månad kvar innan de tar upp ärendet.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Santina »

Krokus wrote: 22 Nov 2021, 10:41 Går det inte att pausa räntan när man har mycket låg inkomst? Har som tur är ingen egen erfarenhet av Kronofogden.
Nej, räntorna tickar på. Sen mina skulder hamnade hos inkasso är räntorna 19-24%.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37091
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Geta »

Har du tagit snabblån? Har du levt lyxliv som i Lyxfällan?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8226
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Richard »

Nu tittar jag hur mycket mina Bitcoin är värda varannan timme...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18678
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Krokus »

Hua, vilka höga räntor! Hur kan det vara lagligt?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Klankedinken »

Kan man göra något lån hos en bank? Som i lyxfällan?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37091
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Geta »

Då är man nog inte kreditvärdig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Santina »

Geta wrote: 22 Nov 2021, 14:32 Har du tagit snabblån? Har du levt lyxliv som i Lyxfällan?
Inga snabblån, har tre större ”vanliga” lån. Lånen har mest gått åt till överlevnad. Till att betala av månadskostnader på lån osv. Hade väl en liten period för många år sen då jag köpte mycket kosttillskott och betalade med Klarna. Det var väl där det började, men i övrigt inga lyxvaror, inga resor.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Santina »

Krokus wrote: 22 Nov 2021, 15:36 Hua, vilka höga räntor! Hur kan det vara lagligt?
Ja, det undrar jag med. Ursprungslånen hade också höga räntor (9-15%) men inkasso slängde på många procentenheter.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Santina »

Klankedinken wrote: 22 Nov 2021, 15:39 Kan man göra något lån hos en bank? Som i lyxfällan?
Jag har noll kreditvärdighet nu.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Klankedinken »

Får jag fräckt fråga vad du har använt pengarna till? Hör historia om folk i stockholm som festar upp dom.. Här där jag bor är det droger...
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Stressar ni med ekonomin?

Post by Santina »

Klankedinken wrote: 22 Nov 2021, 15:57 Får jag fräckt fråga vad du har använt pengarna till? Hör historia om folk i stockholm som festar upp dom.. Här där jag bor är det droger...
Det är räntorna som äter upp pengarna. Jag har varit mycket arbetslös och då har jag ibland levt på lån. Det har gått av bara farten i tron att jag kan räta upp allt när jag får jobb igen. Jag har ibland varit helt utan inkomst när jag väntat på akassa eller aktivitetsstöd. Då har ju hyran behövt betalas, mat, och så alla lånen. Jag betalade 9000 varje månad på lånen tills det inte gick längre. Sen hamnade de hos inkasso och nu vill de ha 18000 i månaden. Men jag betalar alltså inte. Om jag får ett nytt jobb blir det löneutmätning.
Post Reply