Sertralin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Sertralin

Post by amandara »

Jag är glad att jag började med sertralin igen. Jag blev deprimerad utan. Nu är mitt system under attack, efter att min farbror dog så utsatt, och tunga känslor tränger sig på. Men jag tror mer det är regelrätt sorg. Men jag är starkare med sertralin i kroppen. Det är den bästa antideppmedicinen för mig, jag har provat olika. Men den här verkar klicka bäst med just min hjärna. Glad och tacksam för att det finns mediciner som gör det, klickar med min hjärna. Annars skulle man vara i en värld av skit.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8204
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sertralin

Post by Richard »

Det är bra att medicinen fungerar. Just Sertralin har jag aldrig provat själv, men liknande, t.ex Venlafaxin, Fluoxetin, Aurorix o Mirtazapin har funkat på mig. Nu skulle jag nog klara mig utan, eller i.a.f med mindre dos, men sätter jag ut min Venlafaxin så får jag ångest. O det är dumt att mixtra eller ta bort när jag för en gång skull mår hyfsat.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23268
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sertralin

Post by Zoidar »

Jag använder också Sertralin, märker inte av den längre, men gör kanske nytta ändå.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18601
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sertralin

Post by Krokus »

Zoidar,

Vilken effekt hade Sertralin i början för dig?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23268
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sertralin

Post by Zoidar »

Krokus, märkte inte så mycket på morgonen när jag tog dem. Sen på dagen var stämningsläget mycket bättre, mindre oro och få tvångsbeteenden. Problemtankarna fanns kvar, men jag såg på dem lättare, det löser sig kände jag. Lite som en boj som hela tiden studsar upp till ytan. :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Sertralin

Post by Martina »

Går man upp i vikt av sertralin? Andra biverkningar?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sertralin

Post by Fantasio »

Jag har haft Sertralin rätt länge nu. Jag tar dem på kvällen fast det står på påsen att jag ska ta dem på morgonen. Känner mig inte ett dugg deprimerad och det är ett gott betyg till medicinen.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23268
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sertralin

Post by Zoidar »

Martina wrote: 17 May 2021, 16:03 Går man upp i vikt av sertralin? Andra biverkningar?
Hm, tror inte det påverkar vikt. På mig tror jag att hungern avtog något. Inga direkta jag kommer på nu, individuellt som med alla mediciner.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18601
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sertralin

Post by Krokus »

Martina wrote: 17 May 2021, 16:03 Går man upp i vikt av sertralin? Andra biverkningar?
Hm, jag fick sexuella biverkningar första perioden som jag tog Sertralin. När jag sedan satte ut medicinen för att byta till en annan, fick jag konstiga stötar i armarna. Svårt att förklara.

För några år sedan började jag med Sertralin igen, och fick samma biverkningar, men stod ut någon månad. Nu har jag nog inga besvär pga Sertralin.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4297
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Sertralin

Post by yrväder »

Kan man jämföra Sertralin med Venlafaxin, är de snarlika eller är det stor olikhet mellan dem, undrar också om de kan höja blodtrycket, som Venlafaxin kan.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23268
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sertralin

Post by Zoidar »

yrväder wrote: 05 Jun 2021, 17:52 Kan man jämföra Sertralin med Venlafaxin, är de snarlika eller är det stor olikhet mellan dem, undrar också om de kan höja blodtrycket, som Venlafaxin kan.
Jag har använt båda. Tyckte inte Venlafaxin var effektivare. Kommer inte ihåg exakt skillnaden. Venlafaxin ska ge abstinens när man slutar. Jag märkte inget. Venlafaxin är SNRI och Sertralin SSRI.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18601
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sertralin

Post by Krokus »

Ni som tar Sertralin, vilka doser har ni? Jag har 50mg (på morgonen). Funderar på att höja till 75mg vid nästa besök hos psykosmottagningen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply