Har aldrig varit deprimerad

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18685
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Krokus »

Hm... Låter som en robot.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Klankedinken »

Många med autism beskriver sig själva som robotar, eller aliens.. Dom passar som inte med vanliga människor..
Men han är trevlig och kan prata. han har inte svårt att lyssna på människor och kan saker om nästan allt..
Det är bara det att man inser att det finns viktigare saker än kunskaper och till slut ser man sprickorna..
Han är 50 år och klarar sig men jag blir negativt påverkad eftersom han inte möter mig 100%.. Det är för mycket för att försöka gå igenom..

Det finns historier och kvinnor som gift sig med autistiska män som utvecklar något som heter empathy fatigue.. Det är ungefär så det är, kvinnorna får sämre och sämre tilltro till sin egna förmåga eftersom den autistiska inte svarar så som han bör, för han är det inte konstigt men för kvinnorna blir det som att dom är ensamma med att ta hand om ett vuxet barn.

Ungefär så har det blivit för mig.. Dom här typen av männen brukar dra till sig empatiska kvinnor/män eftersom dom är villigare att stå ut, man förstår att personen är annorlunda även om man själv tar stryk av det.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37109
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Geta »

Det är väldigt vanligt att vara egocentrerad vid psykisk ohälsa.
Man fastnar i sitt problem och trauma.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Cosmos »

Det låter jobbigt, Klankedinken. Det är självklart att du inte ska slösa mer energi på honom, han verkar vara en riktig energitjuv. Man blir trött av att bara tänka på personen.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Klankedinken »

Cosmos wrote: 31 Jul 2021, 17:25 Det låter jobbigt, Klankedinken. Det är självklart att du inte ska slösa mer energi på honom, han verkar vara en riktig energitjuv. Man blir trött av att bara tänka på personen.
Problemet är att man vill se positivt på andra människor och att ta avstånd från någon är inte något man vill eller gör varje dag.. Men det börjar bli så, vissa människor som funnits med får mindre plats i mitt liv.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36871
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by memphis »

Jag har varit deprimerad flera gånger och under långa tider. Känner mig lite deprimerad just nu. Känner mig som ett totalt misslyckande som aldrig gjort nåt bra i hela sitt liv. Tänker mycket med ångest på mitt liv.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 14 Aug 2021, 19:19 Jag har varit deprimerad flera gånger och under långa tider. Känner mig lite deprimerad just nu. Känner mig som ett totalt misslyckande som aldrig gjort nåt bra i hela sitt liv. Tänker mycket med ångest på mitt liv.
Det verkar som det är en förändring på g!
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36871
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by memphis »

Ja tyvärr.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Cosmos »

Krokus wrote: 30 Jul 2021, 10:56 En bekant sa: "Ångest är framtiden medan depression är dåtiden".
Den var bra! Fick mig att tänka på något liknande. Soren Kirkegaard var filosofen som alltid kom med träffande oneliners. De här är väl de mest kända:

"Det vi har att välja emellan i livet är frihetens ångest eller trygghetens depression."
"Att våga är att förlora fotfästet ett tag. Att inte våga är att förlora sig själv"
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply