Har aldrig varit deprimerad

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18679
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Krokus »

Under depression brukar jag tänka mycket på hur skönt det skulle vara att slippa allt. Slippa leva. Detta övergår till självmordstankar och senare till självmordsplaner. När sedan ångesten kommer under depressionen, blir självmordsplanerna till självmordsförsök. Och till slut inläggning på psykavdelning på sjukhus.

Att depression skulle vara lätt, nej det håller jag inte med om. Snälla sluta jämföra olika psykiatriska tillstånd!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Nobel »

Tycker inte en ska jämföra diagnoser. Alla sjukdomar medför någon form av lidande. Det skulle kunna gälla vilka sjukdomar som helst. Det är ingen tävling om vem som mår sämst. Har en släkting som också jämfört sin sjukdom, oförmåga till att hålla balansen, mot lungcancer där halva lungan behövde avlägsnas. Så att jämföra sjukdomar är nog vanligare än man kan tro, frågan är varför en jämförelse göras? Vem gynnar det?
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37092
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Geta »

Ja, det finns personer som är helt förstörda av en finne på näsan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Fantasio »

Det var inte min meningen att förringa de med depression. Jag har vårdats med deprimerade och de gav inte intrycket att vara så sjuka. Men de kanske var på bättringsvägen. ECT och medicinering.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23382
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Zoidar »

Jag menade för mig i nuläget är oro och ångest ett större problem. Det är ju inte samma för alla. Jag har också varit djupt deprimerad, det var en jättesvår tid. Jag försökte dölja det också, vilket gjorde det ännu värre. Familjen visste inte ens att jag hade självmordstankar. Detta är många år sedan nu.
Last edited by Zoidar on 23 May 2021, 16:10, edited 2 times in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37092
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Geta »

Det finns personer som inte kan känna sorg.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Cosmos »

Jag har varit riktigt deprimerad några ggr i livet. Men de har alla varit kopplade till en outhärdlig ångest så blir man inte deprimerad då blir man det aldrig. De gånger jag har slutat med antidepp så har eländet kommit tillbaka så det är bara att acceptera att jag måste ta mina Paroxetin livet ut.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8238
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by wasp »

Är deprimerad när jag tänker hur mitt liv blev, trots alla goda förutsättningar. Bajsliv!
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4300
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by yrväder »

Man ska inte jämställa åkommor, jobbigt nog som det är när man är drabbad oavsett vad.

Det är svårt Wasp ibland att begrava saker och gå vidare, många gånger är du inte alltid medveten om vad det är som du måste förlåta, för att ta dig vidare, kanske ska man börja med att förlåta sig själv för att man inte uppfyller sina visioner och önskningar och inse att det var en illusion livet grep in.

Låta oförrätter skölja dig och rinna av.

Låter enkelt, men det enkla kan ibland vara det svåra att lära.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by Cosmos »

Man ska absolut inte jämföra lidanden, men faktum är att vården gör det. Högst i kurs står faktiskt schizofreni, de bästa läkarna och de bästa sköterskorna står i kö för att behandla unga, nyinsjuknade schizofrena. Efter ett antal år är det inte lika spännande, s k kroniker blir illa behandlade av vården. Sämst behandlade blir patienter med borderline och missbruk. Där stängs avdelningar ner för att inga vill jobba där.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36848
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by memphis »

Jag tror att jag är möjligen deprimerad. Tycker att det vilar en förbannelse över mitt liv och att det bästa kanske vore om jag dog. Typiskt depression att tänka så. Jag kommer antagligen att få en läkartid om detta problem.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Har aldrig varit deprimerad

Post by amandara »

Jo. Det är typiskt depression.
Post Reply