Tacos

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Tacos

Post by Fantasio »

Vilka här tycker om tacos? Jag älskar det. Fotbollsspelaren Anders Svensson kallas Taco för att han gillar maten. Jag tycker om både hårda och mjuka skal, men vill ha kniv och gaffel för att få i mig det som tappas på tallriken när man tuggar i sig det hårda brödet. Vad jag har i: tacokrydda, gärna med smak av habanero. Gillar lite hetta. Stark tacosås. hackad gurka, hackad tomat, hackad rå gul lök, jalapenos, strimlad sallad och lite riven ost på det. Riktigt gott. Jag sitter här med hungerfantasier.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tacos

Post by Krokus »

Jag gillar enchiladas. Det är majstortillas med köttfärs och riven ost, som tillagas i ugn. Nachos som tillbehör. Det går såklart att byta ut köttfärsen till kyckling, bönor eller vegetariskt.

https://www.arla.se/recept/enchiladas-grundrecept/
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Åh, jag har aldrig ätit enchiladas. Det verkar gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

När jag köpte köttfärs blev det alltid ungefär samma mängd, ett halvkilo. Allt gick inte åt när jag gjorde tacos, men det som blev över var lite lite till ännu en måltid. Men vet att jag hade tacokryddad köttfärs till ris och det var också gott.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tacos

Post by Krokus »

Jag lagade faktiskt enchiladas ikväll. Tyvärr var 225 grader i ugnen liiite för varmt. 200 grader hade nog räckt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Krokus wrote: 19 Nov 2021, 23:08 Jag lagade faktiskt enchiladas ikväll. Tyvärr var 225 grader i ugnen liiite för varmt. 200 grader hade nog räckt.
Vad gott det låter! Lättlagat också. Påminner om de så kallade tacorullarna mötesplatsen ibland serverade när de hade luncher.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Medans köttfärsen blir stekt kan man hacka lök och allt annat man vill ha på. Inte så fasligt jobbigt. Tacos är en av mina favoriträtter.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tacos

Post by Richard »

Tacos är ju bland det godaste som finns!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Eller hur, Richard? Många väljer att ha majskorn på, men det har inte jag. Är väl majs i brödet.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tacos

Post by Richard »

Jag tror det är majs i brödet också. Jag har på mycket majs i.a.f.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Tacosås Habanero kostar 9, 95 kronor visade en snabb googling. Men jag är ute efter pulvret man öser över köttfärsen; "Kryddlandets Tacokrydda Habanero har de klassiska tacosmakerna och är toppad med het habanero, vilket gör den starkare än originaltacokryddan. En stark och trevlig tacokrydda med tydlig hetta och fortfarande samma goda, runda smak som "vanlig" tacoskrydda bjuder på!"
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Tydligen ska man värma de hårda bröden i ugn. I alla fall enligt ett recept jag nyss läste. Majs har jag aldrig på mina tacos. Brukar glömma riven ost också.
Post Reply