Tacos

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Planen är att göra tacos imorgon. Medans köttfärsen ligger och puttrar i stekpannan strimlar jag sallad, finhackar en lök, finhackar en tomat och finhackar gurka. Åh, vad gott det ska bli!

Glömde ju jalapenos. De är goda.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Idag köpte jag Majstortilla, åtta mjuka tortilla av vete och majs. Söt och mild smak. En burk jalapenos från Santa Maria och vitlöksalsa från samma företag. Tyvärr bara medium i styrka på den. Nu fattas bara gul lök, tacokrydda (pulver) och köttfärs. Planen är att handla det imorgon, men vet inte om jag vågar på grund av min rygg.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3413
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Tacos

Post by 1Dave »

Majstortillan var riktigt bra i mitt tycke. Köpt dem de senaste två tacotillfällena.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Vad bra,
1Dave wrote: 08 Dec 2022, 05:13 Majstortillan var riktigt bra i mitt tycke. Köpt dem de senaste två tacotillfällena.
Vad bra, 1Dave. Det fanns några olika att välja mellan. Då köpte jag rätt sort. Förhoppningsvis har affären nötfärs inne imorgon, annars får jag äta falukorv.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Det gäller att komma till skott med tacosen. Har ju brödet liggandes framme, är det bättre att ha dem i kylskåpet? De ligger j inte i kyla i mataffären. Kommer att ta hälften av köttfärsen och lägga den i en plastburk så att jag har mat till två måltider. De överblivna bröden mumsar jag i mig framför datorn.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Recept på tacosens kusin enchiladas:

Sätt ugnen på 225°C. Smörj en ugnssäker form med hälften av oljan. Blanda tomaterna med kryddmixen. Stek färsen i resten av oljan. Krydda med salt och peppar. Blanda ner hälften av både tomatsåsen och osten i färsen. Låt koka upp. Fördela köttfärsen på tortillabröden och rulla ihop. Lägg dem med skarven ner i formen. Häll på resten av tomatsåsen och strö över resten av osten. Sätt in formen i övre delen av ugnen ca 20 minuter eller tills enchiladan fått fin färg. Det ska vara 500 g passerade tomater och en förpackning kryddmix enchilada. Det funkar väl lika bra med krossade tomater och tacokrydda, eller?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tacos

Post by Krokus »

20 minuter i 225 grader låter länge! Skulle gissa på att tortillabröden blir brända i kanten. När jag gör enchiladas har jag 200 grader i 10 minuter.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Okej, Krokus. Lite bränd mat tycker jag om. Men det får så klart inte bli för mycket, var nu den gränsen går för mig.

Imorgon måste jag nog komma till skott så min matlagning inte rinner ut i sanden. Ska bara köpa ett salladshuvud (heter det så?) och köttfärs.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Faktiskt kom jag på en grej till att ha till mina tacos: Fefferoni. De brukar väl säljas på glasburk. Har för mig att det är olika styrkor på dem. Jag väljer då den starkaste. Jag väljer att äta dem hela, vid sidan om tacosen. Skär jag dem i bitar går "spadet" i dem förlorat.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12558
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tacos

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 20 Dec 2022, 23:16 Faktiskt kom jag på en grej till att ha till mina tacos: Fefferoni. De brukar väl säljas på glasburk. Har för mig att det är olika styrkor på dem. Jag väljer då den starkaste. Jag väljer att äta dem hela, vid sidan om tacosen. Skär jag dem i bitar går "spadet" i dem förlorat.
Färsk paprika istället för de inlagda fefferoni. det är så mycket ättika i de.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Okej, zoegas. Fast paprika har jag aldrig haft till tacos. Det kanske är gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Då har jag lagat tacos. Åt fyra mjuka bröd av åtta. Det blev så fiffigt att det finns köttfärs så det räcker till en måltid imorgon också.
Post Reply