Daglig verksamhet

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Daglig verksamhet

Post by amandara »

Klankedinken wrote: 17 Nov 2021, 16:42 Spontant hör jag att hon kanske tycker du är för högfungerande för daglig verksamhet?
Jo....så har jag nog känt att hon tänker. När vi pratades vid sist tryckte jag på att jag har en psykossjukdom. Som X och Y oxå har. Jag har alltid uppfattats som friskare och starkare än vad jag är. Jag är hel och ren och trevlig. I Peer nätverket märks det att jag inte har samma kapacitet som många med tex bipolär sjukdom, som är vanligt i nätverket. De kommer in som trasiga spillror men sen piggnar de till och kan gå vidare i sina roller och uppdrag. De kan breda ut sina vingar och flyga so to speaking. Medans jag gick in på en nivå och den nivån håller jag inget har ändrats. Peer verksamheten växer här i regionen och ett Recovery centre har startats. Hade jag haft kapaciteten hade jag kunnat jobba halvtid med det om jag hade viljat. Men min kapacitet räcker inte till för det. Utan jag har snarare mått sämre av Peer uppdrag. Samtidigt som många i Peer nätverket växer med uppgifterna. De får rätt medicinering, bra miljö och lagoma utmaningar. Och de flyger.

Jag vill som heller inte gnälla. För att få ha min plats på målarverksamheten. Man vill ju visa fram sina positiva och friska sidor. Men ofta är det så att energin inte räcker till för mig stt ta mig till målarverkssmheten. Målarverksamheten är 13-15.30. Vi äter middag 15.30 och jag går och lägger mig 16ish. Det blir oxå stressigt så jag har förhandlat fram att jag får gå vid 15. Så jag har benat lite i det som är problem, för mig.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Daglig verksamhet

Post by Klankedinken »

Va knövligt det låter.. Det första jag hummade om när jag läste var att du har berättat att du är en prestationsmänniska tidigare samt kanske att du inte vill ge skenet av svaghet. Jag har också haft problem med det och det är inte det att man inte kan utan snarare föreställningen att man inte kan om man visar sig svag.. Att visa sig svag är en styrka och i allmänhet brukar folk respektera det... Känslan jag har haft är att folk inte tillåter särskilt mycket men jag tycker nästan inte det längre..

Sen, på min dagliga verksamhet så har jag tre timmar i veckan med inbokad tid. Där är dom så juste att jag får välja hur jag använder den tiden. Jag kan komma och gå som jag vill i princip bara jag meddelar det!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Daglig verksamhet

Post by amandara »

Åh det låter ju bra! Att kunna komma och gå som man vill. Men det går inte på min verksamhet, jag har glidit på tiderna så att jag kommit före lunch men chefen har sagt ifrån att hon inte vill ha det så. Hon kan inte upprätthålla den hållande atmosfären, sa hon.

Alltså jag har svaghet, som alla andra. Men det är ju inte DET man vill tjata om, till vardags. Verksamheten är till för människor med psykiska funktionshinder. Och en sån är jag. Verksamheten får ta höjd för vad det innebär. Jag tycker inte man ska behöva "blotta sina svagheter" och dra snyfthistorier för att få vara med. Jag har varit hos socialtjänsten och fått ett beslut om att jag har rätt till daglig verksamhet. Så. Nu har jag fått lite fighting spirit ......😁
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Daglig verksamhet

Post by Klankedinken »

Låter konstigt att det är så strikt. På dom jag har varit så har man fått välja för eller eftermiddag och därefter fått sina uppgifter. Det har varit flexibelt osv.. Tycker din plats inte är flexibel och hjälper inte dig om den inte anpassas efter dina svårigheter.. Det kanske är så att det är för hög nivå? Det tyckte en läkare om mig t.ex..

Att prata om svaghet är ju något man inte gör och kanske är det så att du vet vilka svagheter du har och att det inte ska behövas förhandla med sådant för att få en dräglig plats på din verksamhet.

Vad gör man? Har du några alternativ?

En sak som dyker upp angående funktionsnivå är ju kruxet kring vad du klarar och inte men men.. Jag tycker väl att dina behov ska gå först inte om hon kan eller inte kan bemöta dom? konstigt tycker jag..
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Daglig verksamhet

Post by amandara »

Just nu är jag inne på att JAG HAR MIN RÄTT TILL EN PLATS. Jag går en eftermiddag i veckan så det är inte så att jag har jättemycket tid. Sen är det ju lite så att det är chefen som startat, utvecklat och drivit verksamheten I 30 år. Hon har väl för lite input utifrån kanske och blir rigid och oflexibel.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Daglig verksamhet

Post by Klankedinken »

Eller så måste hon ha regler för att folk ska kunna hantera att va där. De flesta som har daglig verksamhet behöver vissa saker och jag tror hon försöker va demokratisk och göra det så bra som möjligt för dom flesta!

Men på dina ord låter det som hon är emot dig.
Jag vet inte vad jag ska säga. I mitt fall så brukar det lösa sig nästa gång jag dyker upp men mina handledare är väldigt snälla även om jag också har fått problem på min arbetsplats.

Ramlar du mellan stolarna menar du?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Daglig verksamhet

Post by amandara »

Nej, tror bara att min chef varit lite avig mot mig, och att jag inte kommunicerat mina behov tillräckligt väl.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Daglig verksamhet

Post by Fantasio »

Jag har dåliga erfarenheter av en dålig chef. TV:n var på och jag gick någon meter från platsen jag skulle sitta och jobba vid. Jag hade stått max en minut innan chefen kom in o sa till mig att sätta mig och arbeta. Jag regerade inte, så han puttade mig på axeln. En högst bidragande orsak till att jag slutade där.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8226
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Daglig verksamhet

Post by Richard »

Vi får inte komma o gå precis hur man vill (jo, om man ska på nått möte o kanske blir sen nån enstaka dag såklart), då vi har sagt att man kommer antingen kl 08:30-11:30 eller 12:30-15:30, men huvudsaken är att man är där i tid, men jag går oftast hem lite tidigare, det är inga problem. De ska ju ha koll på dagersättningen.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Daglig verksamhet

Post by Luusje »

När har man egentligen rätt på daglig verksamhet? Är det beroende på diagnos eller på sjukersättningen, eller båda?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18678
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Daglig verksamhet

Post by Krokus »

Det är socialtjänsten/kommunen som beslutar. Men jag tror att man måste ha sjukersättning eller aktivitetsersättning.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Daglig verksamhet

Post by amandara »

Fan jag vet inte hur jag ska göra med målarverksamheten. Jag får ångest inför att gå dit men vill samtidigt ha platsen kvar. Jag får nog gå dit och göra någon bild iallafall. Jag behöver de sociala kontakterna. Jag behöver bredd i mitt liv. Lite kulturskapande. Men chefen har varit ogin och då får jag ångest av det. Som att jag inte förtjänar min plats. Men ändå, energi och psykisk hälsa finns inte alltid där. Men jag ska gå idag det har jag bestämt mig för.
Post Reply