Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18661
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Krokus »

Angående aborter, får ni gärna ha i åtanke att en del aborter beror på missbildningar hos fostret.

Med detta sagt menar jag att det är långt ifrån alla som har varit "oansvariga". Kan även tillägga att vissa blir gravida trots preventivmedel.

Men ja, det bästa vore nog om det blev mer snack om preventivmedel! Upp till en viss ålder är p-piller subventionerade, kanske vore bra att höja den åldern?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23351
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 19 Nov 2021, 20:29 Det är där vuxendop och omskärelse i vuxen ålder kommer in i bilden.
Ett problem jag nämnt med detta är att alla barn når inte vuxen ålder. En religiöst par som förlorar ett barn kan då aldrig känna gemenskapen med sitt barn att det är döpt med samma dop som dem. Vet inte riktigt om du förstår hur viktigt detta är för många troende? Det skulle kunna leda till livslång depression och förtvivlan för paret, som ett dop hade kunnat till stor del förhindra och gett paret tröst.
Last edited by Zoidar on 19 Nov 2021, 21:25, edited 12 times in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37057
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Geta »

Jag tror inte att ett barn far så illa av att det är döpt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58446
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Nissegossen »

Barm har alltid företräde hos Jesus. Bli såsom ett barn på nytt!
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Cosmos »

Krokus wrote: 19 Nov 2021, 20:34 Angående aborter, får ni gärna ha i åtanke att en del aborter beror på missbildningar hos fostret.

Med detta sagt menar jag att det är långt ifrån alla som har varit "oansvariga". Kan även tillägga att vissa blir gravida trots preventivmedel.

Men ja, det bästa vore nog om det blev mer snack om preventivmedel! Upp till en viss ålder är p-piller subventionerade, kanske vore bra att höja den åldern?
Om barnet är missbildat eller t ex har Downs syndrom är det upp till föräldrarna om de vill göra abort eller inte. Men det är bra att man får prata med en psykolog eller läkare för att väga beslutet och se vilka konsekvenser det kan få och vilka reaktioner man kan förvänta sig att få. Många behåller ett barn med Downs syndrom och ångrar aldrig beslutet.

P-piller till barn känns väl inte helt 100. Det är att uppmuntra barnet att vara sexuellt aktiv i tidig ålder fast byxmyndig ligger på 15 år fortfarande. Det är så konstigt att man är barn vid 18 år i rättssystemet och helst inte ska dömas till fängelse men att man antas resonera som en vuxen kvinna vid 14 år. 17-åringen som dömdes till 8 års fängelse för polismordet är ett stort undantag.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18661
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Krokus »

Zoidar wrote: 19 Nov 2021, 20:40
Krokus wrote: 19 Nov 2021, 20:29 Det är där vuxendop och omskärelse i vuxen ålder kommer in i bilden.
Ett problem jag nämnt med detta är att alla barn når inte vuxen ålder. En religiöst par som förlorar ett barn kan då aldrig känna gemenskapen med sitt barn att det är döpt med samma dop som dem. Vet inte riktigt om du förstår hur viktigt detta är för många troende? Det skulle kunna leda till livslång depression och förtvivlan för paret, som ett dop hade kunnat till stor del förhindra och gett paret tröst.
Nej, uppenbarligen förstår jag inte. Det är väl ändå barnet som person, som är det viktigaste i föräldrarnas liv, inte själva dopet. Är ett dop viktigare än ett barn kanske just det paret ska göra annat än att ha oskyddat sex. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18661
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Krokus »

Cosmos wrote: 19 Nov 2021, 21:15 P-piller till barn känns väl inte helt 100. Det är att uppmuntra barnet att vara sexuellt aktiv i tidig ålder fast byxmyndig ligger på 15 år fortfarande. Det är så konstigt att man är barn vid 18 år i rättssystemet och helst inte ska dömas till fängelse men att man antas resonera som en vuxen kvinna vid 14 år. 17-åringen som dömdes till 8 års fängelse för polismordet är ett stort undantag.
Varifrån fick du det? Jag menade tvärtom, att även kvinnor över 21 ska kunna få billigare p-piller. Till vilken ålder vet jag däremot inte. Idag är p-piller subventionerade tom 21 års ålder.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Luusje »

Krokus wrote: 19 Nov 2021, 22:24
Zoidar wrote: 19 Nov 2021, 20:40
Krokus wrote: 19 Nov 2021, 20:29 Det är där vuxendop och omskärelse i vuxen ålder kommer in i bilden.
Ett problem jag nämnt med detta är att alla barn når inte vuxen ålder. En religiöst par som förlorar ett barn kan då aldrig känna gemenskapen med sitt barn att det är döpt med samma dop som dem. Vet inte riktigt om du förstår hur viktigt detta är för många troende? Det skulle kunna leda till livslång depression och förtvivlan för paret, som ett dop hade kunnat till stor del förhindra och gett paret tröst.
Nej, uppenbarligen förstår jag inte. Det är väl ändå barnet som person, som är det viktigaste i föräldrarnas liv, inte själva dopet. Är ett dop viktigare än ett barn kanske just det paret ska göra annat än att ha oskyddat sex. 🤔
Här håller jag faktiskt med Zoidar. Min mormor har förlorat 3 barn under tre år. En av dem var för tidigt fött. Då fanns akut dop som alla fick göra och det var så viktigt för henne. När man bara har hört om att ett barn behöver döpas för att komma in i Guds gemenskap och Gud är högt för dig i allt, då är detta helt enkelt viktigt. Som att sorgen inte kan få ro. Jag själv har också förlorat ett odöpt barn, mina levande barn är döpta, och för mig är det inte en skilnad, jag tror ändå att barnet är hos Gud, om det är så, och att ett dop inte skulle ha gjort skilnad i det, men min mormor dog snart efter att mitt barn dog, och jag vet att just det var fruktansvärt jobbigt för henne.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18661
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Krokus »

Jag beklagar förlusten och sorgen. ❤️

Undrar dock om ni som är troende kristna tycker att omskärelse av barn är helt okej det också. Dop var ett exempel, omskärelse ett annat.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37057
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Geta »

David Eberhard som ställer upp i valet för medborgerlig samling vill inte
förbjuda omskärelse av barn med tanke på judar och muslimer. Han är
däremot inte för dödshjälp.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18661
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Krokus »

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... lminister/

En ganska ny intervju med David Eberhard.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Luusje »

Krokus wrote: 19 Nov 2021, 22:42 Jag beklagar förlusten och sorgen. ❤️

Undrar dock om ni som är troende kristna tycker att omskärelse av barn är helt okej det också. Dop var ett exempel, omskärelse ett annat.
Tack, Krokus.

Omskärelse är för mig att de anser att det är renare. Vet inte om det menas för smuts eller för sex eller båda och. Men i alla fall något som är mer på jorden, utan stora följder för telationen mellan Gud och barnet (som jag har förstått det.). Om det stämmer tycker jag också att man kan vänta och se, världen är mycket renare på många ställen och omskärelelse som inte utförs av en kirurg på operation ger i mina ögon mer risk för infektion och operationen är faktiskt ganska våldsam mot ett litet barn (har varit med om, emdast på sjukhus).
Post Reply