Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 22017
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by MsTibbs »

Jag tycker det är en enkel fråga att jag skulle rädda min familj ur ett brinnande hus före en familj jag inte känner. Vissa kallar det rasism...
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23359
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 19 Nov 2021, 22:24 Nej, uppenbarligen förstår jag inte. Det är väl ändå barnet som person, som är det viktigaste i föräldrarnas liv, inte själva dopet. Är ett dop viktigare än ett barn kanske just det paret ska göra annat än att ha oskyddat sex. 🤔
Jag förstår inte vad du menar. Det är väl ingen som sagt att dopet är viktigare än barnet? Menar du kanske att jag sagt att dopet är viktigare än barnets rättigheter? I så fall kan jag vända på det och säga att dopet är barnets rättighet.

Eftersom barnet och barnets bästa är det viktigaste för kristna föräldrar döps det. Att förvägra sitt barn att bli döpt (vilket det är för kristna som praktiserar barndop att inte döpa sina barn) är lika illa som inte ge barnet den medicin det behöver mot en sjukdom. Man kan säga att dopet är medicinen mot andlig sjukdom. Att inte döpa det blir då att inte ge barnet vad det har rätt till.

Image

Detta har inte med diskussionen att göra men jag själv är både döpt som spädbarn och troendedöpt som vuxen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Nobel »

MsTibbs wrote: 20 Nov 2021, 00:31 Jag tycker det är en enkel fråga att jag skulle rädda min familj ur ett brinnande hus före en familj jag inte känner. Vissa kallar det rasism...
Generna är själviska och strävar bara efter.att få föröka sig själva. De som har mest lika gener dig själv är din närmsta familj. På detta plan samarbetar individerna för att försäkra överlevnaden av den egna genetiska uppsättning. När den DNA koden är räddad försöker vi skifta fokus och se om det finns annan genetisk uppsättning att rädda, till exempel grannarna, som också är väldigt lika oss.

Sedan finns det andra parametrar som spelar roll
'cause the freak inside controls my mind
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58447
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Nissegossen »

Mellanöstern är till stor del öken. Sanden tränger in överallt. Hur tror ni det är för en man när sand kommer in innanför förhuden? Judarna säger att det är en renlighetsfråga. Sedan för den troende är det Gud själv som uttalat att pojkar skall omskäras. Det är alltså en ren trosfråga. Först för den närmaste familjen, sedan hela den släkten, sedan till alla som omfattar alla med den tron. Ett helt lands folk samt överallt folk med samma tro. Under wwr II omskar sig många Britter som stred i öknen mot Nazismen pga denna renlighetsfråga. Det är helt enkelt så att sand irriterar huden på en som icke är omskuren. En praktisk fråga när man ofta får spara på vattnet till att dricka det. För jag är det en renlighetsfråga samt en ren religionsfråga.

Vi som lever tusentals år efter det som stipulerades i öknen bör betänka att det är av hävd att omskära pojkar i spädbarns åldern och är det synbara beviset på att man omfattar ett helt släkte och att det är deras tro.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Klankedinken »

Väldigt mycket åsikter här..
Efter egenforskning har personlighetsforskarna kommit fram till att personlighet förutspår politisk riktning..
Att vara liberal eller konservativ beror alltså till 50% av din ärvda genetik samt 50% av din uppväxt..

Vad du tror och tänker samt väljer är alltså bestämt redan tidigt i livet!
Därför drar jag till med att preferenser i såna här frågor också har att göra med personlighet, det du står för är alltså inte bara något du kommit på utan har producerats av en biologisk preferens för olika typer av beteende och synsätt!

Jag undrar vad jag skulle avslöja om jag gick på djupet av mina åsikter.. Kanske är jag pedofil? Vill rösta på Hitler? Vem vet, jag kanske vill ha en totalitär stat som bestämmer allt över mig?

Som tur är frodas inte alla ens åsikter hur som helst utan vissa kvävs av den miljö man lever i.. Det är så man kan se att politisk makt skiftar allt efter att miljön förändras.. Allt har sin tid så att säga, det är bara tur om man kan komma långt i livet och ha stor fördel av sig själv!

Kanske är uppkomsten av schizofreni ett konsekvens av att personligheten kvävs för mycket? LoL.. Gillar tanken men tror inte jag får så mycket gehör för den..
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18668
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Krokus »

Luusje, Zoidar och Nisse,

Dagen började med att min mamma hade skrivit ett argt meddelande till mig. Jag vill inte riskera att frustrationen går ut över er, därför besvarar jag er vid ett senare tillfälle.

Vi hörs!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37062
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Geta »

Klankedinken wrote: 20 Nov 2021, 08:44 Kanske är uppkomsten av schizofreni ett konsekvens av att personligheten kvävs för mycket? LoL.. Gillar tanken men tror inte jag får så mycket gehör för den..
Jag gillar också den tanken!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58447
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Nissegossen »

Krokus wrote: 20 Nov 2021, 09:23 Luusje, Zoidar och Nisse,

Dagen började med att min mamma hade skrivit ett argt meddelande till mig. Jag vill inte riskera att frustrationen går ut över er, därför besvarar jag er vid ett senare tillfälle.

Vi hörs!
Beklagar skället du fått utstå.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 20 Nov 2021, 09:40
Klankedinken wrote: 20 Nov 2021, 08:44 Kanske är uppkomsten av schizofreni ett konsekvens av att personligheten kvävs för mycket? LoL.. Gillar tanken men tror inte jag får så mycket gehör för den..
Jag gillar också den tanken!
Har gjort en ny tråd som handlar om hur övervikt också påverkar vem du får vara..
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58447
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Nissegossen »

Geta wrote: 20 Nov 2021, 09:40
Klankedinken wrote: 20 Nov 2021, 08:44 Kanske är uppkomsten av schizofreni ett konsekvens av att personligheten kvävs för mycket? LoL.. Gillar tanken men tror inte jag får så mycket gehör för den..
Jag gillar också den tanken!
Kanske t o m är sant.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18668
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Krokus »

Tack Nisse! ❤️
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vilken är din mest kontroversiella åsikt?

Post by Cosmos »

Krokus wrote: 19 Nov 2021, 22:28
Cosmos wrote: 19 Nov 2021, 21:15 P-piller till barn känns väl inte helt 100. Det är att uppmuntra barnet att vara sexuellt aktiv i tidig ålder fast byxmyndig ligger på 15 år fortfarande. Det är så konstigt att man är barn vid 18 år i rättssystemet och helst inte ska dömas till fängelse men att man antas resonera som en vuxen kvinna vid 14 år. 17-åringen som dömdes till 8 års fängelse för polismordet är ett stort undantag.
Varifrån fick du det? Jag menade tvärtom, att även kvinnor över 21 ska kunna få billigare p-piller. Till vilken ålder vet jag däremot inte. Idag är p-piller subventionerade tom 21 års ålder.
Ok, då missförstod jag. Men det är faktiskt så att småtjejer idag får P-pilller. Inte för att de nödvändighetsvis vill utan för att det förväntas av dem. Vänsterkvinnor jublar över detta. "Rätten att bestämma över sin kropp" har fått oanade konsekvenser.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply