Är du överviktig?

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Är du överviktig?

Post by Klankedinken »

– När man tappar i vikt minskar fettcellernas storlek. Men då minskar också deras metabolism vilket gör att energibehovet går ner. Dessutom frisätter de mindre mängd av mättnadshormonet leptin, vilket gör att hungern ökar. Hela systemet verkar vara riggat för att behålla den kroppsvikt som man har uppnått. Hela naturen jobbar emot en viktnedgång, säger Kirsty Spalding.

Det centrala i artikeln!

Jag har läst lite annat också från Karolinska institutet som att man känner sig sämre behandlad om man är överviktig.. En tjej beskrev att hon alltid fick väja för smalare människor när hon var ute och gick. Hon hade ett BMI på 47 (under 25 för hälsa).

jag tycker likadant, jag undrar om inte inte min problem härstammar från att folk uppfattar min vikt och behandlar mig därefter.. Jag har nu släppt att vissa värdighet för att stå emot, jag orkar inte det längre och som ni läser så verkar inte viktnedgång funka.. Det finns också en spalt om magsäcksoperation där man kan halvera sin vikt över två år men att efter cirka 10 år? så har man bara gått ner 20 kg..

Oavsett hur man gör så verkar viktproblemet var stort och det går knappt att gör något åt. Jag längtar till den dag det finns ett piller som hjälper kroppen att återgå till en normal hälsosam vikt.. Tills dess, ajöss med mina framtidsutsikter!

Jag tror man kan peka på vikt som en stor orsak till vuxenmobbing. Det är som att jag inte får kunna så mycket som jag kan och att jag är moraliskt understående och i stil med att jag inte är värd lika mycket som en smal människa är värd.. Sker hela tiden och när man är ny på en arbetsplats så får man antingen anpassa sig efter andras åsikt och inte få det man förtjänar eller slåss för varje udd, den kampen slutar i att man blir sjuk av all stress.. Det finns helt enkelt en biologisk "anti-tolerans" som gör att folk placerar en sist i kön om man är överviktig även om man gör bättre ifrån sig än alla andra.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är du överviktig?

Post by Geta »

Ja, jag är överviktig men väger samma som för 30 år sedan. Är inte särskilt
hungrig. Man anses som lat, när man är överviktig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Är du överviktig?

Post by Klankedinken »

Måttet på vilken vikt man ska ha i en viss ålder för att va frisk ökar..

så 60 kg vid trettio är "okej"
65 vid 50 är okej
och 70 kg vid 60 är 70 är okej..

Man tror att fettet har en skyddande funktion när man blir äldre..
Man ska inte va smal och skruttig!
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8201
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Är du överviktig?

Post by Richard »

Ojoj, vägde 82 kg nyss!

Måste låsta bli att köpa godis!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23252
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Är du överviktig?

Post by Zoidar »

Min mage känns svullen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Är du överviktig?

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 20 Nov 2021, 13:03 Ja, jag är överviktig men väger samma som för 30 år sedan. Är inte särskilt
hungrig. Man anses som lat, när man är överviktig.
Det går nog i tider... på 50-talet så var det fint att ha mage, då kallades det pondus!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är du överviktig?

Post by Geta »

Knappt på kvinnor. Män kunde vara hur feta som helst. Isterbuk.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8177
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Är du överviktig?

Post by wasp »

177 cm lång och vägde 78,2 imorse. Är nöjd med det!
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Är du överviktig?

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 22 Nov 2021, 13:03 Knappt på kvinnor. Män kunde vara hur feta som helst. Isterbuk.
mm, idag är det nog blandat men nån sa att unga män var tvungna att sköta sitt utseende som kvinnor,
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8201
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Är du överviktig?

Post by Richard »

Idag vägde jag 81 kg.

Lät bli att köpa godis idag!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply