Clozapine

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37061
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Clozapine

Post by Geta »

Fick du clozapine, när du hade diagnosen schizoaffektiv, Musiker?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Musiker
Niobmedlem
Posts: 247
Joined: 28 Sep 2021, 18:48

Re: Clozapine

Post by Musiker »

Geta wrote: 20 Nov 2021, 17:16 Fick du clozapine, när du hade diagnosen schizoaffektiv, Musiker?
Ja Geta, men den medicinska behandlingen är den samma för personlighetsstörningar som psykossjukdom. Känner en med personlighetsstörning som äter Zyprexa. Man kan ha vissa psykotiska symptom vid personlighetsstörning vid ångest och depression har jag läst idag
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Clozapine

Post by Nobel »

Musiker wrote: 20 Nov 2021, 17:15
Geta wrote: 20 Nov 2021, 15:13 Clozapine ges inte mot depression.
Min läkare säger att Clozapine har antidepressiv effekt. Varför skulle annars självmordstankar minska med 40 %
Det är inte enbart depressioner som leder till självmordstankar. Psykoser kan vara oerhört plågsamma och ibland kan självmord ses som enda utvägen ur lidandet. Tänker att eftersom Clozapine lindrar psykosen för en del där annan behandling inte ger effekt så finns bättre förutsättningar för att kunna leva ett meningsfullt liv och på så sätt minskar självmordstankarna.

Eller menar du att självmordstankar hos deprimerade minskar med 40% som en följd av Clozapinebehandling?
'cause the freak inside controls my mind
Musiker
Niobmedlem
Posts: 247
Joined: 28 Sep 2021, 18:48

Re: Clozapine

Post by Musiker »

Clozapine hjälper nog mot både depression som djup psykos
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18661
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Clozapine

Post by Krokus »

Geta wrote: 20 Nov 2021, 15:13 Clozapine ges inte mot depression.
Personer som enbart har depression får nog inte Clozapine. Det krävs nog psykos för att få Clozapine, antar jag.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Musiker
Niobmedlem
Posts: 247
Joined: 28 Sep 2021, 18:48

Re: Clozapine

Post by Musiker »

Så jag har inte psykotiska problem då. Är det ni vill säga
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Clozapine

Post by Nobel »

Läste om ett fall där en kvinna med psykotisk depression fick lindring från sin depression av Clozapine monoterapi.
'cause the freak inside controls my mind
Musiker
Niobmedlem
Posts: 247
Joined: 28 Sep 2021, 18:48

Re: Clozapine

Post by Musiker »

Nobel wrote: 20 Nov 2021, 19:46 Läste om ett fall där en kvinna med psykotisk depression fick lindring från sin depression av Clozapine monoterapi.
Precis! Jag har nog en psykotisk depression också. Miika tror det också.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18661
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Clozapine

Post by Krokus »

Krokus wrote: 20 Nov 2021, 19:43
Geta wrote: 20 Nov 2021, 15:13 Clozapine ges inte mot depression.
Personer som enbart har depression får nog inte Clozapine. Det krävs nog psykos för att få Clozapine, antar jag.
Mitt (och Getas?) svar var riktat till Swesanne.

Och jag får väl ändra mig till "egentlig depression" utan psykotiska drag.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Clozapine

Post by Nobel »

Det måste vara jobbigt att inte ha symtom som passar en tydlig diagnos. Har haft turen/oturen att få ett skolboksexempel av schizofreni med paranoida inslag. Läkarna visste direkt vilken medicin de skulle ge och medicinen gav bra effekt mot positiva symtom.
'cause the freak inside controls my mind
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58446
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Clozapine

Post by Nissegossen »

Miika wrote: 20 Nov 2021, 12:28 Är nyfiken på provsvaret, läkemedelskoncentrationsvärdet i blodet. Väntar på besked av Karolinska. Vi misstänker att jag har för hög dos Clozapine
Har också mätt halten medicin i blodserum, resultatet var att jag var för högt medicinerad som jag själv påstod. Jag sade, jag har biverkningar det skall inte jag ha på denna medicinen.
Jag fick sänkt dos, helt enligt min önskan.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Clozapine

Post by Miika »

Kommer att ta provet för Trilafonet också, att dom inte gjorde det på en gång i samband med de andra proverna
Post Reply