Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36441
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by memphis »

MsTibbs wrote: 01 Jun 2023, 19:43
memphis wrote: 01 Jun 2023, 19:36
Richard wrote: 01 Jun 2023, 19:20 Jag avskyr ordet "funktionsvariation", jag säger hellre NPF-störning istället om min asperger i.a.f. Det är ingen positiv "variation", det är en nedsättning av min sociala förmåga. Våga säg som det är istället! Inte försnälla det till nån form av "variation"!
Min kusin har inte NPF- störning. Hon är förståndshandikappad. Men om hennes pappa läser här så sa jag funktionsvariation. Det har aldrig pratats i familjen om hennes problem nämligen. Detta är därför lite extra känsligt , om du förstår. Jag säger vanligtvis förståndshandikappad. Tycker att det summerar det hela ganska bra. Efterbliven är ett nedsättande skällsord för mig.
Intellektuellt funktionshindrad är väl politiskt korrekta termen?
Ok! Ja det är tydligen minerat område vad man säger i detta!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36647
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Geta »

Jag säger utvecklingsstörd fortfarande. För mig låter det inte mer
negativt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 57788
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nissegossen »

God Natt
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36441
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by memphis »

Jag trodde att funktionsvariation var lika med utvecklingsstörd. Visste inte att adhd, autism och asperger var med i samma begrepp.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by yrväder »

Räknas inte schizofreni som en funktions nedsättning med om man tittar på FK så är det samlat under funktionsnedsättning och de är ett trevligt folk och man kan väl säga det om oss också.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36441
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by memphis »

Ja det blir ju väldigt många som ingår i det begreppet. Även alla som har ett fysiskt funktionshinder. Men det är väl det som Richard menar. Att paraplyet blir för stort så att säga. Då säger ordet funktionsvariation inte så mycket egentligen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12463
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Jocke »

Jag tycker inte man bör hymla om hjärnskador, det är det alla dessa diagnoser står för. förutom adhd. Däremot räknas add sim en del av denna störningskapacitet! Oavsett om intellektuell nedsättning eller schizofreni ska räknas i samma genre, så har vi olika kapacitans att förfoga över. De med understimulerad intellekt kan vara så varma och trevliga sådom de med downs.

Si det enda man kan säga, är att vi har hjärnskador allesammans.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21729
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by MsTibbs »

Om man ”bara” är varierad, så ger det inte krav på att samhället måste se till att hjälpa till vid behov! Det är min personliga största kritik. Jag är defekt, oavsett vad man kallar det.
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36441
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by memphis »

Men det är ju stor skillnad i denna stora grupp av hjärnskada. Om alltifrån cp-skada till schizofreni till downs syndrom ska ingå så säger begreppet ingenting längre om tillståndet. Jag tycker om exakthet. Villl veta vad sjukdomen heter om någon är sjuk.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12463
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Jocke »

Jo de med CP-skada kan ha en intellekt att dem nästan funkar de med aspethets dvs dem äär intresserade av begränsade fack. Vad kan schizofrena vara intresserade av?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36441
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by memphis »

Vårt problem är väl ofta att vi blir ointresserade. Avflackade i vår affekt. Det kan folk utifrån bli sura över, för de förstår det inte. Varför är hon inte intresserad av vad jag har att säga? Varför skrattar hon inte när jag är rolig? Varför blir hon inte glad , ledsen, what ever. Whatever.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 57788
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nissegossen »

God Morgon
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Post Reply