Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22877
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Nissegossen wrote: 01 Jun 2023, 15:37 Negativa kognitiva orsaker, bla jag har det, det ingår i diagnosen för schizofreni.
Kan tro det. Vi får alla tillbehör i schizofreni.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8156
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Richard »

Geta wrote: 01 Jun 2023, 14:15 Tror du att det blir någon reaktion, Richard?
Nä, det tror jag inte. Men dom kanske blir lite fundersamma.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Geta »

Det är en röd dag på tisdag-6 juni. Då går inte mina bussar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36423
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by memphis »

Min farbror ringde nyss. Det är så att jag bjudit hans dotter, alltså min kusin, på födelsedagsfesten i sommar. Men saken var den att han inte kunde följa med henne, och hon har "funktionsvariation", som man säger. Jag sade som det är. Det finns ingen plats för henne att sova på ön, och våran bil är full, så hon kan inte åka med oss.
Känns bra att han ringde, för nu vet jag att han är informerad om festen.
Jag fick katastroftankar om detta nämligen. Att hon skulle få för sig att resa de 40 milen ensam utan att säga något till sin pappa om saken. Och så skulle hon försvinna efter vägen på nåt sätt, och jag skulle få hela skulden, för att jag bjudit in henne.
Men nu ordnar det sig på nåt vis. Hon kan nog bo i min pappas stuga och åka till festen med dom. Åka tåg klarar hon vad det verkar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21729
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by MsTibbs »

Om jag hinner få paket till imorrn?
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8156
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Richard »

Jag avskyr ordet "funktionsvariation", jag säger hellre NPF-störning istället om min asperger i.a.f. Det är ingen positiv "variation", det är en nedsättning av min sociala förmåga. Våga säg som det är istället! Inte försnälla det till nån form av "variation"!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Geta »

Då ska man ha superkrafter. Det körde man med ett tag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36423
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by memphis »

Richard wrote: 01 Jun 2023, 19:20 Jag avskyr ordet "funktionsvariation", jag säger hellre NPF-störning istället om min asperger i.a.f. Det är ingen positiv "variation", det är en nedsättning av min sociala förmåga. Våga säg som det är istället! Inte försnälla det till nån form av "variation"!
Min kusin har inte NPF- störning. Hon är förståndshandikappad. Men om hennes pappa läser här så sa jag funktionsvariation. Det har aldrig pratats i familjen om hennes problem nämligen. Detta är därför lite extra känsligt , om du förstår. Jag säger vanligtvis förståndshandikappad. Tycker att det summerar det hela ganska bra. Efterbliven är ett nedsättande skällsord för mig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 57740
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nissegossen »

Geta wrote: 01 Jun 2023, 18:09 Det är en röd dag på tisdag-6 juni. Då går inte mina bussar.
Då kommer inte min kp
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21729
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by MsTibbs »

Richard wrote: 01 Jun 2023, 19:20 Jag avskyr ordet "funktionsvariation", jag säger hellre NPF-störning istället om min asperger i.a.f. Det är ingen positiv "variation", det är en nedsättning av min sociala förmåga. Våga säg som det är istället! Inte försnälla det till nån form av "variation"!
Tumme upp!
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21729
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by MsTibbs »

memphis wrote: 01 Jun 2023, 19:36
Richard wrote: 01 Jun 2023, 19:20 Jag avskyr ordet "funktionsvariation", jag säger hellre NPF-störning istället om min asperger i.a.f. Det är ingen positiv "variation", det är en nedsättning av min sociala förmåga. Våga säg som det är istället! Inte försnälla det till nån form av "variation"!
Min kusin har inte NPF- störning. Hon är förståndshandikappad. Men om hennes pappa läser här så sa jag funktionsvariation. Det har aldrig pratats i familjen om hennes problem nämligen. Detta är därför lite extra känsligt , om du förstår. Jag säger vanligtvis förståndshandikappad. Tycker att det summerar det hela ganska bra. Efterbliven är ett nedsättande skällsord för mig.
Intellektuellt funktionshindrad är väl politiskt korrekta termen?
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36423
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by memphis »

Det var jag som märkte, redan som litet barn, att det var något som var konstigt med min kusin. Det gick inte att leka med henne, som det gick med andra barn. Hon hängde liksom inte med i fantasiernas världar. Vet inte när det gick upp för alla andra, de vuxna. Men några år senare antagligen.

Nu klarar Hon sig ganska bra, men hon får nog mycket hjälp av sin pappa. Hon bor själv och jobbar på Samhall. Jag bjöd henne på festen därför att hon alltid beundrat mig, och för att hon frågade om jag skulle fira min födelsedag.

Jag hoppas allt går vägen bara. Att pappa kan ta hand om henne när hon kommer med tåget, och att hon kan bo hos dem. Mamma får ett spel om hon kommer och inte har nånstans att bo.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply