Äldreboende

Postningar från anhöriga och vänner samt postningar om anhöriga och vänner.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17643
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Äldreboende

Post by Fantasio »

Om jag börjar med mig själv så ska pappa in på äldreboende så snart det går. Är det någon som vet hur lång väntetiden kan vara för att få en plats där? Är det så att de äldre behandlas illa på grund av inkompetent och stressad personal? Hurdan är maten? Är det små portioner som dessutom kanske inte är så välsmakande? Jag kommer att försöka hälsa på pappa varje dag om jag orkar och det tror jag att jag gör. Finns det tid för aktiviteter, till exempel Yatzy? Får man titta på TV i de gemensamma utrymmena? Eller ska pappa ta med sig sin TV? Hur dags läggs de boende för att sova? Jag har hört om svinerier där de gamla får sömnmedicin redan klockan 18:00 så att personalen kan sitta och sladdra sinsemellan utan att behöva bry sig om de boende. Kanske blir det ett lyft för pappa, han slipper sitta ensam. Kanske kommer mina farhågor på skam, jag hoppas det. Men det känns så otryggt att få pappa att bryta upp från sitt hem.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Äldreboende

Post by Geta »

Det går inte rakt av att säga hur din pappas äldreboende kan vara.
Det enda jag vet är att det brukar finnas TV i det gemensamma
utrymmet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18116
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Äldreboende

Post by Krokus »

Min farmor bodde på äldreboende, hon var klar i huvudet (ej dement) hela tiden. Däremot dog hon år 2007 och bodde i Stockholm. Kan hända att det skiljer sig från stad till stad (och om det är ett företag eller kommunalt) hur det är på äldreboende.

Jag tror inte att min farmor behandlades illa. Däremot sa hon en smått rasistisk kommentar om personalen. Hon trodde nog att hon hade lagt på luren till telefonen (med personal i andra änden), men luren hamnade snett. Vet inte om personalen hörde.

På hennes boende fanns gemensamma utrymmen, som t ex TV och akvarium. Tror till och med att det fanns burfåglar. Hon hade en egen TV i sin lägenhet, som var en mindre 2-rumslägenhet. Jag tror att det var en del aktiviteter med de andra seniorerna och personalen, men jag minns inte vilka.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Äldreboende

Post by Geta »

Det går att kolla på nätet vad som gäller på äldreboendet dit din pappa
ska söka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17643
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Äldreboende

Post by Fantasio »

Stort tack för era svar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17643
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Äldreboende

Post by Fantasio »

Ja, nu blev det inget äldreboende för pappa. Han sa någon vecka efter mammas bortgång att "mamma dog inatt". Och "vart ska jag bo?". Hans elva dagar på sjukhuset gick hårt åt honom. Han var så röksugen, men fick inte röka. Han var väldigt hungrig, men fick inget att äta beroende på problem med att svälja. Han gav upp, han valde döden framför att tyna bort och för det har han min fulla respekt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Äldreboende

Post by Geta »

Det är inte ovanligt att ett par dör samtidigt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17643
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Äldreboende

Post by Fantasio »

Nej, visst är det så. Ett par som har levt större delen av sitt liv tillsammans och så blir den ena änka eller änkling. Då tappar de livslusten. Tror det var det som hände min pappa.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17643
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Äldreboende

Post by Fantasio »

Jag slipper oroa mig för mina föräldrar, de har det bra hos Gud. Staten bara skär ned på allting, har vi någon äldrevård värd namnet? Min pappa slapp hamna på äldreboende och få pyttelite mat och skickad i säng klockan sex på kvällen.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Äldreboende

Post by Geta »

Fantasio,

Nu låter du som en politiker.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17643
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Äldreboende

Post by Fantasio »

Ja, jag är ju gammal politiker. :) Själv hoppas jag att jag dör innan jag hamnar på äldreboende.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Äldreboende

Post by memphis »

Jag hoppas också på att dö " i tid". Knall och fall bara, utan långvarig smärta. Gärna i sömnen.

Jag har redan dö- städat och kan lämna med frid i sinnet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply