Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Moderator: Moderator 1

Sanna39
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 01 Sep 2021, 19:13

Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Sanna39 »

Hej jag har jätte bekymmer med hjärntrötthet. Av bla. Att handla. Om jag gör mycket på en dag, Städning, o umgås med folk blir jag så totalt utmattad av så att jag behöver vila mycket. Hur är det med er andra? Ringde min kontaktperson o skulle fråga om detta är vanligt vid psykossjukdom men har tyvärr inte fått svar än...
När man läser om hjärntrötthet via internet står det bara om skallskador o ms o stroke o sånt men kan man få detta av psykoser oxå tro?
//sanna
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35985
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Geta »

Ja, hjärntrötthet är vanligt vid schizofreni. Man kan likna det vid en skallskada
som stroke.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Nobel »

Min psykossjukdom kom i samband med en utmattning. Vet inte om det är sjukdomen, utmattningssyndrom, eller mediciner som gör det, men har upplevt tappat fokus och koncentrationssvårigheter och svårt att minnas saker efter insjuknandet. Har svårt att hitta ord eller att förstå vad andra säger, det är som att hjärnan stängs av. Vet inte om vi snackar om samma grej.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7844
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by wasp »

Hjärnan stängs av för mig ibland också. Har fått svårt att minnas speciellt namn på folk.
Martina
Litiummedlem
Posts: 337
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Martina »

Håller med Geta!
Sanna39
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 01 Sep 2021, 19:13

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Sanna39 »

Har pratat med 2 sjuksköterskor nu och frågat vad de tror min hjärntrötthet beror på men det säger att de är svårt att säga. Så jag fick inget vidare svar :( men det måste ju ha något att göra med att jag bränt ut mig i samband med psykosen. Har ju haft detta i 10år... o det blir inte bättre.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35985
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Geta »

Jo, det kan bli bättre om du inte stressar. Sjuksköterskor vågar inte säga något säkert.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Klankedinken »

För mig blev det stor trötthet efter jag gått runt och bränt krutet under längre period, så såg jag till att jag fick zyprexa så jag kunde ligga i soffan hela dagarna. Sen när jag började klarna i huvudet såg jag till att byta medicin och sen börja med daglig verksamhet för att jobba upp huvudet igen.. Idag orkar jag mycket mer än under zyprexaperioden men jag är fortfarande i behov av att vila. Jag brukar ligga och tänka på vad som hänt under dagen och känna igenom den.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Cosmos »

Stress och sårbarhetsmodellen förklarar och visar på hur dessa samarbetar när det gäller utvecklingen av psykos. När det handlar om sårbarhet är det något medfött Men i en gynnsam miljö kanske ingenting händer. Men om svår stress drabbar en individ med medfödd sårbarhet kan de bräckliga försvarsmekanismerna braka ihop och en av flera psykiska sjukdomar kan utvecklas, Modern forskning har visat att båda schizofreni och bipolär sjukdom har gemensamma strukturer.

Om psykos med positiva symptom kan liknas med ett vulkanutbrott så är negativa symptom leriga träskmarker. Så absolut, dessa påfrestningar kan orsaka en kollaps i hela systemet. Själv fick jag epilepsi efter ett halvår med psykos. Jag är säker på att systemet inte orkade med påfrestningarna.
Egentligen är allt bara på låtsas.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by amandara »

Jag låg i sängen/ soffan ett halvår och gick bara till affären för att handla. Hjärntrötthet har med psykisk sjukdom att göra. Hjärnsn har gått på för höga varvtal.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Klankedinken »

Det är egentligen inget konstigt.. Man går på för hårt och det gör att hjärnan inte får vila. Det göra att kopplingarna mellan olika centran försvagas samt att eftersom du inte avlastar dig och bearbetar så blir du hyperkänslig. Det som sker vi "blockeringar" är att hjärnans kapacitet att ta sig runt dem inte är tillräcklig..

Det finns ett ordspråk:
Stånga inte huvudet i vägen, hitta dörren..
Väldigt enkelt och det som sker när man bränner ut sig är att man provar samma lösning utan att få resultat. Det man behöver göra är att ta ett kliv tillbaka vilket är vad kroppen och hjärnan säger åt dig att göra!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35985
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Geta »

När jag fick hel sjukersättning och slutade jobba som 42-åring klappade jag
ihop. Jag hade levt under stress och krav så länge att kroppen sa till. Jag
fick symtom som hjärtinfarkt. Blev totalt orkeslös. Då fick jag komma till
en hjärtläkare. Fick cykla medan EKG togs. Hjärtläkaren kunde inte se om
jag hade fel på hjärtat eller inte. Han sa att vi vet för lite om kvinnors
hjärtan. Därefter började jag promenera. Fick tillbaka symtomen då och
då, när jag överansträngde mig. Känner inte av det idag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply