Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Krokus »

Geta wrote: 07 Dec 2021, 12:36 Hjärtläkaren kunde inte se om jag hade fel på hjärtat eller inte. Han sa att vi vet för lite om kvinnors hjärtan.
Sorgligt egentligen att läkarkåren inte hade (har?) bra koll på kvinnohälsa. Bland preventivmedel däremot finns flera olika produkter för kvinnor, men för män finns i stort sett "bara" kondom. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Klankedinken »

Jag tycker den största utvecklingen som skett de senaste 20 åren har varit för kvinnor.. Det kanske inte är bra men vad gäller premierande så har kvinnor gått i täten.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Cosmos »

Geta wrote: 07 Dec 2021, 12:36 När jag fick hel sjukersättning och slutade jobba som 42-åring klappade jag
ihop. Jag hade levt under stress och krav så länge att kroppen sa till. Jag
fick symtom som hjärtinfarkt. Blev totalt orkeslös. Då fick jag komma till
en hjärtläkare. Fick cykla medan EKG togs. Hjärtläkaren kunde inte se om
jag hade fel på hjärtat eller inte. Han sa att vi vet för lite om kvinnors
hjärtan. Därefter började jag promenera. Fick tillbaka symtomen då och
då, när jag överansträngde mig. Känner inte av det idag.
Jag lämnade också arbetsmarknaden som 42-åring men sex år efter detta fick jag ett tips om att undervisa i gitarr på timmar. Trots att jag inte hade kapaciteten jobbade jag kvar i sex år, de var en plåga. 2010 efter min USA-resa och efter en flytt var jag sjuk och sjukskriven i två månader efter en förmodad hjärtinfarkt. Men precis som för dig kunde de inte hitta något fel på hjärtat. Efter detta hade jag bara ett fåtal timmar kvar utan jag jobbade på styrfart ytterligare ett år. Men 2012 var det definitivt slut och jag kunde återgå till sjukersättningen som hade legat vilande i sex år. Men ekonomin blev lidande och skuldberget växte. Men det är en annan historia.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Krokus »

https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... gt-gissel/


"Hjärntrötthet eller mental trötthet/fatigue är ett tillstånd med patologisk mental energibrist lång tid efter skada och sjukdom som påverkat hjärnan.

Personen kan upplevas som helt frisk, men den mentala energin räcker inte över tid. Detta påverkar förmågan att arbeta men även att vara delaktig i sociala aktiviteter. Dessutom behövs lång återhämtning om aktiviteten varat alltför länge.

I denna artikel beskrivs fenomenet hjärntrötthet, en förklaringsmodell för hur tillståndet kan uppkomma, diagnostiska metoder och möjliga behandlingar som är under utveckling."
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Klankedinken »

Jag tror det finns likheter mellan hjärntrötthet och negativa symptom och att du kan få hjärntrötthet vid schizofreni om du pressas över din gräns för länge..

Annars har jag läst att hjärntrötthet brukar uppstå efter operationer och dylikt och inte efter normal stress!
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12922
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by amandara »

Hjärntrötthet kan man få efter stroke oxå. Jag tror att alla hjärnsjukdomar kan ge hjärntrötthet, men det är bara vad jag tror och har inga vetenskapliga artiklar att falla tillbaka på. Men kollar man upp det kan jag tänka mig att det är så.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Klankedinken »

Man kan få av hjärnskakning!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Geta »

När jag jobbade heltid trots schizofrenin led jag av hjärntrötthet.
Men min psykoterapeut brydde sig inte.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 31 Mar 2022, 12:45 När jag jobbade heltid trots schizofrenin led jag av hjärntrötthet.
Men min psykoterapeut brydde sig inte.
Synd om lilla Geta förstås! Hon har inte haft det lätt hon inte!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Geta »

Dessutom hade jag den tröttande medicinen Hibernal.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Klankedinken »

Oj vad synd det är om dig!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är hjärntrötthet vanligt vid psykossjukdom?

Post by Geta »

Det var synd om mig och ingen förstod.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply