Kan man få autism som vuxen?

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan man få autism som vuxen?

Post by Geta »

För personer med borderline är det kaos hela tiden.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Kan man få autism som vuxen?

Post by Leakim97 »

Flack känsloliv, avtrubbad affekt är negativa symtom på schizofreni som man kan ha. Utarmat tanke och känsloliv hör till de negativa symtomen.

De är kroniska för mig. Jag vet inte om man kan ha schizofreni utan negativa symtom överhuvudtaget men tror det är sällsynt. De flesta med schizo har nog negativa symtom vissa mer vissa mindre

Vid borderline så har tillståndet inte blivit till psykos, men de med borderline kan bli gränspsykotiska

Avolition = motivationsbrist till skillnad från volition. Volition = vilja

Avolition, apati,
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan man få autism som vuxen?

Post by Geta »

Känslor och tankar är blockerade vid schizofreni. Men min erfarenhet är att det förbättras med åren. Man får ett större tanke och känsloutrymme.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Kan man få autism som vuxen?

Post by amandara »

Jag tror inte jag har negativa symtom. Men jag orkar inte så mycket. Men känslor har jag, särskilt om någon bråkar eller om jag är orolig för någon. Jag är ganska sällan glad, men jag har oxå depression, eller bipolär som diagnos. Schizoaffektiv. Psykos och affektsjukdom.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Kan man få autism som vuxen?

Post by Cosmos »

Geta wrote: 03 Jul 2023, 10:05 För personer med borderline är det kaos hela tiden.
Precis. Det är svart och vitt, det är upp och ner, det är kärlek och hat. Mycket jobbigt att leva med någon med Borderline. Våld är också vanligt.

Det skrevs en bok: Farliga relationer, som skrevs för ganska många år sedan:
https://www.bokus.com/bok/9789189091283 ... orderline/

Finns en sida om Narcissiska relationer:
https://giftigarelationer.com/
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply