De bästa skötarna

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

De bästa skötarna

Post by Fantasio »

Vilken typ av skötare föredrar du? Jag vill helst ha chosefri personal som går att prata vardagssaker med. Är inte så sugen på att prata om röster hela tiden. Här i staden finns en man som bör vara cirka 60 år och han är nog den bästa skötare jag råkat på. Vi brukar prata musik, han är skivsamlare. Unga kvinnor har jag inte så stort förtroende för på grund av deras bristande erfarenhet, även fast alla är nybörjare i början. Får jag välja fritt tar jag en kvinna i 50- 60-årsåldern som varit med ett tag.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36858
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: De bästa skötarna

Post by Geta »

En ung tjej som var skötare ville ha äpplena som vi fick till maten till sin häst.
De flesta gav henne äpplena.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De bästa skötarna

Post by Fantasio »

Jag gillar en skötare från jag tror Balkan. Hon visade mig och någon eller några patienter hur vi skulle göra övningar. För att hålla balansen räckte det med att sätta en fingertopp på väggen.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13134
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: De bästa skötarna

Post by amandara »

Vad betyder chose? Eller chosefri?
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1767
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: De bästa skötarna

Post by Inwatto »

chosefri: naturlig, okonstlad; inte tillgjord
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De bästa skötarna

Post by Fantasio »

Den förra kp:n jag hade var skötare i grunden och hon var bra att ha att göra med. Min nuvarande kp var också bra som skötare.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13134
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: De bästa skötarna

Post by amandara »

Inwatto wrote: 29 Nov 2021, 16:44 chosefri: naturlig, okonstlad; inte tillgjord
Aha ok tack.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De bästa skötarna

Post by Fantasio »

Där finns en numera pensionerad skötare som först var på nedlagda 27:an och sedan på Vrinnevisjukhuset. Han använde humor på ett förträffligt sätt. En gång var vi på ishockey med psykiatrin och han och vi få som skulle på matchen tillagade hamburgare i träningsköket. Han var orädd av sig, som jag uppfattade honom. Han kunde komma med ett skämt eller en uppmuntrande kommentar. Honom pratade jag mycket fotboll med.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De bästa skötarna

Post by Fantasio »

Vissa skötare bara sitter inne på expeditionen hela tiden. Men en och annan sitter med de intagna i TV-hörnan. Det har en lugnande effekt på mig. Att personalen visar sig på avdelningen är så klart ett plus, inte bara sitta och sladdra sinsemellan bakom låst dörr. Man har någon att prata med och det är nog så viktigt.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: De bästa skötarna

Post by Richard »

Jag tycker att Glenn var den bästa skötaren, stor, biffig o jobbade även som ordningsvakt, men han var den som tröstade mig när min morfar dog o som var bäst att prata med. Sen började han på samma dagliga verksamhet som jag var på, alltså som personal.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De bästa skötarna

Post by Fantasio »

Det finns en skötare som kallas för Tomten. Han extraknäcker som inhyrd tomte till olika familjer. Han är en saftig bit, men jättetrevlig. Honom har jag pratat styrketräning med.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De bästa skötarna

Post by Fantasio »

På en avdelning jobbade det två ryskor och de var trevliga. Jag briljerade med min bästa ryska; Kapustin yar och eda vada.

Svetnaya kapusta heter tydligen blomkål.
Post Reply