ÄR less!

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

ÄR less!

Post by Klankedinken »

Jag träffade min kompis igår och han är likadan som alltid, inga nya erfarenheter.

Nu har jag hakat upp mig på kopplingen mellan IQ och exekutiva funktioner igen, det är så störigt..

Vad är det som gör att man tar kloka beslut?! Är det kunskapen eller vad?

Det är som att man med tillräckliga kunskaper kan ta bättre beslut och kunskap är väl en IQ-funktion?

Exekutiva funktion beskrivs i en bok jag läst som 3 faser!

1. Ta in information

2. Bearbeta denna information

3. Agera på denna information

Vet inte om jag håller med, läser man andras infomation så är det i min mening "att med kunskapshjälp styra oss mot önskat resultat"..

Det var det, behövde inte ringa till Akut för att få förklaring!
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: ÄR less!

Post by Klankedinken »

Det beskrivs som att vi har 3 huvudsakliga exekutiva funktioner.

1. Inhibition (impulskontroll) förmåga att stoppa oss när vi gör något vi vet är fel

2. Working memory (arbetsminne) förmåga att hålla komplicerad information i huvudet medans vi gör något

3. Kognitiv flexibilitet förmåga att snabbt gå från ett "mindset" till ett annat. Kort så betyder det att vi går från att göra en sak till något som kräver en helt annan kunskap. T.ex. Att berätta om fiskar i havet men att byta till länder i Asien. Flexibilitet översätts till "set shifting" och är när vi byter tankesätt när vi gör något.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: ÄR less!

Post by Klankedinken »

Intressanta frågor är:

1. Går dom att träna upp?!
2. Är dom situationsbundna?!
3. Vilka åkommor är dom involverade i?!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36026
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ÄR less!

Post by Geta »

Vid schizofreni är det vanligt att vara repetitiv. Man gör samma dumhet
gång på gång.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: ÄR less!

Post by Klankedinken »

Tjejerna på mötesplatsen, alltså dom som jobbar där tycker inte jag platsar där, att jag inte anstränger mig och att jag inte duger som jag är.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: ÄR less!

Post by wasp »

Geta wrote: 04 Dec 2021, 10:40 Vid schizofreni är det vanligt att vara repetitiv. Man gör samma dumhet
gång på gång.
Vet så väl.................
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: ÄR less!

Post by Klankedinken »

Jag vet hur kantig jag är.. därför jag inte kan va med människor. Därför får jag anamma stoicism för att ens klara att vara med människor IRL..

Jag verkar inte fatta att folk är arga på mig förrän det är för sent samtidigt som jag i princip inte reagerar och sitter och väntar på att det ska smälla.. Inte så hälsosamt..

Det finns en grupp kvinnor på möteplatsen som inte gillar att jag spelar musik i cafet och i torsdags så brast det.. Det är som jag ska fatta något?!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ÄR less!

Post by Fantasio »

Geta wrote: 04 Dec 2021, 10:40 Vid schizofreni är det vanligt att vara repetitiv. Man gör samma dumhet
gång på gång.
Jag tror jag vet vad du menar, Geta. Själv är jag ute och går för att utföra uppdrag när jag mår dåligt.
Post Reply