Självmords tanke...

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Sanna39
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 01 Sep 2021, 19:13

Självmords tanke...

Post by Sanna39 »

Hej jag var till mor idag. Skulle fika o ta en kaka o hon säger är du inte nog fet?
Jag bröt ihop fullständigt... fick dödslängtan. Kände att jag vill bara dö , slippa allt. Har hjälp av fysio terapeut nu o skulle försöka träna o gå ner I vikt men tappade allt just nu
Känner mig så nere... väger 93 kg o är 166lång så har en övervikt på över 20kg.
Funderar på ringa psykiatriska imorgon o säga ifrån mig allt.... :( 😞 känns inte ha ork o motivation till viktnedgång just nu...
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självmords tanke...

Post by Fantasio »

Ta hand om dig själv. Gå ned i vikt kan du jobba på när du mår bättre. Ta absolut inte ditt liv.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Självmords tanke...

Post by Nobel »

Hade självmordstankar idag också. Tankar är tankar. Försök inte ta åt dig av vad din mamma sagt. Om det är till någon tröst så är vi fler som sitter i samma båt. Jag brukar ofta få höra att "träna så går du ner i vikt". Har försökt, men det fungerar inte 😅 Det är som att medicinerna höjer kroppens viktbalans. 184 cm 110 kg.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18679
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Självmords tanke...

Post by Krokus »

Väldigt okänsligt sagt av din mamma. :(
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självmords tanke...

Post by Klankedinken »

Äldre är sådär.. Min mamma får höra av mormor att hon ska gå ner i vikt.. Det har som gått ner i arv, framförallt för kvinnor!

Jag har kraftig övervikt och startade en tråd om det, det är många här som bär på för många kilon men det är också en del som motionerar, spontant tänker jag på Memphis och Amandara. Jag och Zoidar är också ute och rör på oss flitigt!

Om man bortser från utseendet så är det ända viktiga om övervikt att det normalt sett ger slitage på kroppen i längden. Det jag protesterar mot är att jag inte kan va lika fysiskt aktiv som i tonåren då jag var smärt och stark!

20 kilo är inte så mycket! Gå inte upp mer bara om du kan, du är ny här men vi har diskuterat hur mycket vikt man går upp av medicinerna.

Sitter själv på 50 kg's övervikt!
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Självmords tanke...

Post by Cosmos »

Vi skulle ha levt på 17- och 1800-talet då övervikt sågs som något positivt eftersom det var ett bevis för att man hade råd att äta sig mätt varje dag. Nu för tiden är de välbärgade smärta för att bevisa att man har råd med nyttig mat. Feta människor ses som lata, fattiga och med dålig karaktär.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självmords tanke...

Post by Klankedinken »

Det du beskriver stämmer väl med vad forskningen har sagt.. Det är inte de rika som går på mcdonalds etc..

Tydligen så finns det mycket positivt som hänger ihop med utbildning "Surprise" men att man har större förståelse för goda vanor är en. En annan sak man kan se är att även om man tar bort utbildning ur ekvationen så finns det fortfarande en faktor för IQ när det gäller såna här saker..
Skulle man gå stenhårt på att intelligens är viktigt och att intelligens leder till utbildning så fattar man att det inte bara är pengar och utbildning som gör att man sköter sig, det är snarare att man förstår information och kan ta till sig rätt och fel via t.ex. internet eller skolan!

Jag är ett intressant exempel på detta eftersom jag lever i låg socioekonomisk status, alltså att jag inte har varken utbildning jobb eller något annat av värde, ändå har jag tagit till mig väldigt mycket kring kost och hälsa. Det jag vill säga är att de flesta som hamnar i den nedersta gruppen av SES gör det p.g.a. sjukdom och inte intelligens, därav är det många här som försöker sköta sig men att hälsan sätter stop.
Post Reply