Akvarietråden

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23181
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Jag har körsbärsräkor (2-3cm) som är snälla och amanoräkor (4-5cm) som stressar mina fiskar. Nu lägger jag över amanoräkorna i mitt mindre akvarium. De har stökat tillräckligt. Jag har fem stycken.

Tre har jag lagt över, de andra två är som bortblåsta.

Fyra, en kvar :)

Frågan är om jag ska behålla dem eller skicka tillbaka dem till zoo.

Den sista amanoräkan får jag flytta imorgon.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8150
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Akvarietråden

Post by wasp »

Fick Palettciklider att leka i mitt sällskapsakvarium. De gjorde en grotta under en sten på botten. Simmade in, tog ett gruskorn i munnen och spottade ut det utanför grottan. Så fick jag en massa yngel, som tyvärr mina två Scalare åt upp.....
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23181
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

wasp wrote: 07 Sep 2021, 04:06 Fick Palettciklider att leka i mitt sällskapsakvarium. De gjorde en grotta under en sten på botten. Simmade in, tog ett gruskorn i munnen och spottade ut det utanför grottan. Så fick jag en massa yngel, som tyvärr mina två Scalare åt upp.....
Det är tyvärr så yngeln äts upp.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23181
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Flyttade över mina fem amanoräkor till mitt stora akvarium. Nu har jag 10 st där. De kan bli 4-5cm de bjässarna. Hoppas de kommer trivas.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Bothrops
Nickelmedlem
Posts: 77
Joined: 01 Jan 2022, 16:13
Location: Skogen

Re: Akvarietråden

Post by Bothrops »

Fint akvarium!

Fick precis tillåtet att fylla mitt akvarium. Ska bli kul när man blir lite bättre. Nu finns inte så mycket ork för det.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23181
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Tack!

Skulle vilja ha ett 450 eller 600 liters. 8-)
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Bothrops
Nickelmedlem
Posts: 77
Joined: 01 Jan 2022, 16:13
Location: Skogen

Re: Akvarietråden

Post by Bothrops »

Jo det är trevligt med stora akvarium tycker jag! Bra för själens ro. ;)
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Akvarietråden

Post by memphis »

Jag kom på en bra idé. Jag har chromecast och kan casta videofilmer från Youtube till tv:n. Ska se om det finns akvarium på Youtube och skicka till tv:n!! Då ser tv:n ut som ett akvarium!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18552
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Akvarietråden

Post by Krokus »

Annars finns det videor med eldbrasor på några timmar. 🔥
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Akvarietråden

Post by memphis »

Ja det har jag testat! Det är också mysigt!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23181
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Mina malar har fått problem, blir svullna en efter en och dör. Tror det kallas dropsy. Det har att göra med infektion i inre organ. Kan bero på dålig vattenkvalitet, antagligen pga övermatning. :(
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23181
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Nu byter jag vatten varje dag hos de små liven och matar en tredjedel. Det märks att malarna redan mår bättre. :)

Akvarium är A inte så lätt som man kan tro. B inget för barn utan en vuxenhobby.

Ska bli kul att mata dem imorgon. :)
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply