Tråden om periodisk fasta

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18583
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Krokus »

Vad bra! :thumbup:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Fantasio »

Jag kanske fastar idag. Är trött på köttbullar och har inget annat hemma. En och annan dag utan mat klarar man väl?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Fantasio »

I torsdags köpte jag en pizza, vilken räckte i två dagar. Just nu är jag jättehungrig och har en baguette att ta. Lagad mat är det sällan jag äter. Utan mat en dag = periodisk fasta? Låter inte optimalt.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Zoidar »

Periodisk fasta kan göras på många sätt. Heldagsfasta passar inte alla. Man kan t.ex. hoppa sista eller första måltiden. Jag äter inte frukost innan 13 och oftast ingen mat efter 22. Fast äter iof banan på natten... :think:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36936
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Geta »

Bananer i pyjamas räknas inte.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Zoidar »

Geta wrote: 20 Jun 2021, 18:19 Bananer i pyjamas räknas inte.
Det har du rätt i Geta :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Fantasio »

Jag klarar att vara utan mat en hel dag, men jobbigt är det. Känner mig hungrig nu.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Zoidar »

6:1 Ät normalt 6 dagar och fasta en dag i veckan. Tanken är då att man slutar äta t.ex. kl. 22 på torsdagen och sen äter man inget förrän antingen kl. 22 på fredagen vilket ger 1 dygns fasta eller äter man inget förrän lördag morgon vilket ger 1,5 dygns fasta. Jag tror att om det ska ge resultat på 6:1 gäller nog 1,5 dygns varianten. Annars får det nog bli 5:2.

Sen sparar man (jag) en dryg 5-hundring i månaden på 6:1.

Image

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Zoidar »

Installerade denna app.

Image

Rätt roligt. Skrev in när jag började fasta igår och nu räknar den timmar.

Har fastat 16 timmar, 16 minuter och 59 sekunder.

Tror jag siktar på 24 timmar. Vet ej. 32 timmar vore nice.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6514
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Hercules723 »

Gillar inte när en sådan räknar även minuter och sekunder. Räcker om den räknar timmar, jag blir stressad av sånt. Som en klocka i skallen ungefär som bara tickar på. De har ingen koll på sådant, hur man gör upplägg som funkar för alla.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 26 Dec 2021, 23:25 Gillar inte när en sådan räknar även minuter och sekunder. Räcker om den räknar timmar, jag blir stressad av sånt. Som en klocka i skallen ungefär som bara tickar på. De har ingen koll på sådant, hur man gör upplägg som funkar för alla.
Du kanske hittar någon app som passar dig bättre.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6514
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Tråden om periodisk fasta

Post by Hercules723 »

De verkar vara upplagda likadant alla sådana appar. Haha.. Ska de inte räkna hundradelar också, så nödvändigt. :P
Post Reply