Höja Lamotrigin?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Höja Lamotrigin?

Post by yrväder »

Vi prata lite löst om det när jag träffa läkaren men den behandlar man bipolär främst för och jag har rätt mycket antidepressiv medicin. Och han har rätt i det.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Höja Lamotrigin?

Post by Koi »

yrväder wrote: 19 Nov 2023, 09:37 Vi prata lite löst om det när jag träffa läkaren men den behandlar man bipolär främst för och jag har rätt mycket antidepressiv medicin. Och han har rätt i det.
Jag har ingen antidepressiv medicin utöver låg dos Lamotrigin. Får bara sjuka biverkningar av SSRI och SNRI. Provade TCA för över 10 år sedan. Det rusade mitt hjärta av.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Höja Lamotrigin?

Post by yrväder »

Jag vet inte vad TCA är för något.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Höja Lamotrigin?

Post by Koi »

yrväder wrote: 19 Nov 2023, 12:24 Jag vet inte vad TCA är för något.
Tricykliska Antidepressiva. Används väldigt sällan. Gammal medicin.Funkar även som smärtstillande i lägre doser.
Last edited by Koi on 19 Nov 2023, 13:00, edited 1 time in total.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Höja Lamotrigin?

Post by yrväder »

Ska kolla lite på det, om det kan vara ett bättre alternativ än Ibuprofen när man har lite mer värk än vanligt. Cymbalta vet inte om det är rättstavat men den ska man kunna använda mot nervsmärta har jag hört.

Men biverkan av rusande hjärta om jag minns det rätt från när jag läste inlägget det kan man mycket riktigt vara förutan då är det bättre att avstå.

Är osäker och tror inte jag skulle få det insatt men som du skrev, en liten dos man använder vid smärta och då kan det inte jämföras med depression tycker jag i alla fall om man skulle vilja pröva det smärta.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Höja Lamotrigin?

Post by yrväder »

Läste lite snabbt och känningar av hjärta och högt blodtryck vanlig biverkan. Saroten känner jag igen haft den att sova på en kort tid. Inget för mig tar jag hellre en ibuprofen vid behov.
Post Reply