Stark mat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Stark mat

Post by amandara »

Ah jag gillar oxå stark mat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Samma här, amandara. Jag vill ha lite sting i maten. Bli lite svettig och släcka törsten med öl. Fast äter man vrålstark mat rekommenderas man att dricka mejerivaror. Sambal Oelek är gott, det.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Stark mat

Post by amandara »

Ja jag kör oxå med samtal olek, och någon jalapenjosås som påminner om tabasco men som jag tycker är godare.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Området Knäppingsborg har en ostaffär kallad Norins ost och delikatesser. Dit kan jag gå och köpa stark, vällagrad ost.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Tydligen säljer Hemköp habanero, tror torkad. Den kan man ju köpa och vara försiktig med så inte maten blir oätlig. En gång fick jag slänga maten när jag haft för mycket krydda i den. Skära i pyttesmå bitar och bara en liten, liten bit av frukten.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag köpte piri piri i glasburk, kryddburk. Hittade Santa Maria's version, men ingen Kockens efter en snabb googling. Den kom i småbitar som man skulle krossa för att få mindre bitar av. Inte så våldsamt stark, men satte sannerligen piff på maträtterna.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Handlar man på Subway är ett av tillbehören jalapenos. Men jag upplever ingen hetta av dem. Tänk om deras såser/dressingar kunde vara riktigt heta i smaken. Det vore något, det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Nästa gång jag går till pizzerian närmast mig ska jag ta piri-piri-sås på pizzan eller i rullen. Vill ju ha lite hetta. Men jag blev lite besviken när jag i Göteborg tog en pizza med den kryddan på, den var inte speciellt stark. Har ni känsliga smaklökar där i Götet bakom flötet?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Stark mat

Post by Zoidar »

Jag provade äta fyra vitlöksklyftor på en gång. Fick spotta ut dem i vasken.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Aj då, Zoidar. Jag är själv svag för vitlök. Påminner mig om när jag hade finhackad habanero i riset, kunde inte äta upp det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag är sugen på stark mat. Funderar på om jag ska beställa piri-pirisås i kebabtallrik. Den kostar 20 kronor extra.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Är det nyttigt med stark mat? Har för mig att jag läst det. Så där så man blir svettig i pannan.
Post Reply