Stark mat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Chilisås Habanero Mango, skånsk chili, 100ml säljes för 59,95 kronor på Hemköp. Chilisås Original Habanero, skånsk chili, 100ml går också för 59,95 kronor. Hittade ingen Tabasco smaksatt med Habanero. Den fanns förr om åren, men det var kanske på Willys. Har kvar ytterkartongen i köksskåpet.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

"En stor studie på omkring en halv miljon kineser visar att den som ofta äter stark mat kan öka sin livslängd. Allra bäst effekt blir det om man äter chilifrukten färsk."

"Studier visar att ett ämne i chilifrukten, capsaicin, har en termogen effekt och kan få kroppen att bränna flera kalorier upp till 20 minuter efter måltiden. Studier visar även på att kulturer som äter starkt kryddad mat har en mycket lägre förekomst av hjärtsjukdomar samt hjärninfarkter än sina motparter."

Bara en snabb googling bort. Tyvärr äter jag mycket sällan stark mat.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35973
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Stark mat

Post by Geta »

Jag gillar stark ost och stark senap.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag håller med dig, Geta. Ost ska vara lagrad och svårhyvlad. Då är den som godast.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag hittar inte Västgöta starkost på nätet. Bara Västgöta special 34%, vad nu det kan vara.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35973
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Stark mat

Post by Geta »

Har aldrig hört talas om.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Västerbottensost är en riktig höjdare. Den måste ni prova. Och inte brännvinsost att förglömma.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Stark mat

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 04 Apr 2022, 22:21 Västerbottensost är en riktig höjdare. Den måste ni prova. Och inte brännvinsost att förglömma.
Jag gillar vanlig Port Salut.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag saknar att äta kryddstark mat. Jag är sugen på något med lite sting i, lite klipp i. Men är väl hänvisad till mina egna rätter, för färdigmat man köper är sällan stark. Inte ens thaimaten framkallar svettningar och brand i munnen. https://www.mathem.se/varor/chilipeppar ... 2g-kockens
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Stark mat

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 16 Apr 2022, 00:45 Jag saknar att äta kryddstark mat. Jag är sugen på något med lite sting i, lite klipp i. Men är väl hänvisad till mina egna rätter, för färdigmat man köper är sällan stark. Inte ens thaimaten framkallar svettningar och brand i munnen. https://www.mathem.se/varor/chilipeppar ... 2g-kockens
Be om extra kryddstarkt..
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

"Tabasco's version av en jamaicansk pepparsås där de blandar fruktiga smaker av mango, papaya, tamarind och banan med deras älskade favorit, habanero. Med ingefära, svartpeppar och en touch av original smaken, är Habanero Sauce det naturliga valet för kyckling, liksom räkor, salsor, marinader, såser och mer.

Tabasco Habanero – eld & smak – en het variant på klassikern från McIlhenny Company.
Den starkaste varianten av Tabasco från McIlhenny Company, som når hela 7000 på Scovilles skala för upplevd hetta i mat.
Här har man blandat papaya, mango och habanero för en superstark sås med inspiration från Jamaica.
Perfekt till kyckling, salsasåser eller t.ex. jätteräkor."

Med inspiration från Jamaica står det. Men habanero betyder från Havanna. Dessutom står det väl fel på antalet scovillegrader? Nej, tydligen inte, jag får rätta mig här. Det är inte vidare starkt. Jag har själv köpt den utan att den brände sönder mig, tyckte den var god. Ungefär lika stark som jalapenos. Inte så värst stark med andra ord.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Vad tror ni, kan man gå in i sin lokala mataffär och be dem beställa hem Tabascco med habanero? De kanske bara tar in större mängder och så har man beställt Tabasco för flera år.
Post Reply