Stark mat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag skvätte ut tabasco över pastan idag, men fick inte önskade effekt. Viss hetta kände jag i munnen, men det var det lilla. Ska jag dra upp det ett snäpp med habanero?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Om jag bara kommer ihåg det ska jag köpa jalapenos imorgon. Tänkte ha dem i hamburgare. Gott och inte överdrivet starkt. Piri piri har jag letat efter på kryddhyllan, men ingen hittat. Kanske köper jag en burk fefferoni också.

Jag kom just på att jag har en flaska Tabasco i köket. Den ska jag ställa fram på bordet, så droppar jag det på korven jag steker.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Tyvärr har jag bara sett Tabasco med habanero i ett externt köpcentrum/handelsområde. Starkare än den vanliga sorten, men inte överdrivet stark. Häromveckan när jag åt korv med bröd hade jag på en hel del av den vanliga, men kände inte mycket till hetta.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Inte för att vare sig vanlig chilisås eller tabasco är speciellt starka, men gott är det. Det ger lite hetta i maten, men man slipper svettas och få rinnig näsa. En kompis beställde en gång kryddstarka ingredienser från jag tror utlandet och han sa att han knappt kunde få i sig dem. Han var annars förtjust i stark mat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag har handlat en burk jalapenos, den står i mitt kylskåp. Den och tabasco skänker viss hetta till maten. Nu blev jag sugen på en rätt med sting i. Ska kolla för skojs skull efter habanero i mataffären nästa gång jag är där. Lite, lite av den i maten blir fint.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag antar att en flaska tabasco är drygt, räcker länge. De säljs säkert inte i stora antal, därför bryr sig inte affärerna om att ta in varianten med habanero. Synd, för den upplevde jag som stark.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Sambal Oelek kanske man skulle köpa. Gäller bara att hitta det i matbutiken. Jag tycker om stark mat, men det får inte gå tillöverdrift. Hittade ingenstans där det stod hur stark den är dock. Till exempel habanero ligger mellan 100 000 och 250 000 på Scovilleskalan. Hur kan det skilja sig så mycket och hur vet man vilken styrka det är på det man köper?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag tittade på "Tunnelbanan" förut och där var en tjej som låg utslagen på golvet i tunnelbanan. Hennes kille var med och förklarade att hon ätit den så kallade harakirikorven. Det var lite festligt. Den skulle jag inte våga mig på, Aldrig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag var inne på Tabascos hemsida. De hade runt tio olika sorter. Jag vill prova dem alla. Gärna starkt så man får svettpärlor i pannan och rinnig näsa.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Stark mat

Post by Koi »

Mina chili växer. Har 15 st hittills. Omogna. Men de ska bli gula så småningom. 50 000 på Scovilleskalan tror jag. Hot lemon heter växten.


Har även Thai chili. Men den blommar bara nu. Inga frukter än. Men den är dubbelt så stark som hot lemon.

Image
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36024
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Stark mat

Post by Geta »

Jag använder chilipulver på burk till mat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Stark mat

Post by Richard »

Jag åt en variant av världens starkaste korv, denna; https://www.kryddlandet.se/chili/olkorv ... na-reaper/

Stark, visst. Men helt ok.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply