Hade ångest och hetsåt

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23388
Joined: 10 May 2021, 16:12

Hade ångest och hetsåt

Post by Zoidar »

Hade ångest och det ledda till att jag hetsåt massor av glass. Det var inte ens gott. Jättesvårt att kontrollera mat och vikt när man är psykiskt ostabil. Det är t.o.m. svårt för friska. All cred till er som klarar vettig kosthållning. Nästan lite rädd jag håller på att utveckla ätstörning. Ångesten blev bättre i alla fall.

Jag får nog ta upp detta med min psyksköterska.

Image

Det där känner jag igen. Skulle dock inte säga jag har viktfobi fast kontrollbehov.
Last edited by Zoidar on 29 Dec 2021, 02:02, edited 1 time in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23388
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hade ångest och hetsåt

Post by Zoidar »

"Skräpmat mot ångest

Att de som mår psykiskt dåligt väljer onyttiga produkter handlar inte bara om enkelhet och snabbhet. Det finns en medicinsk förklaring.
– Ta en chokladkaka som exempel. Den kan för en kort stund dämpa oro och ångest och man kan hålla obehagliga känslor ifrån sig, säger Ingrid Larsson.
Bakgrunden är att socker i kombination med fett, sätter igång kroppens eget belöningssystem. Då produceras dopamin, en av hjärnans signalsubstanser, som kan skapa en känsla av glädje som dock är kortvarig."

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/liv ... isk-halsa/
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18685
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hade ångest och hetsåt

Post by Krokus »

Zoidar wrote: 29 Dec 2021, 00:17 Hade ångest och det ledda till att jag hetsåt massor av glass. Det var inte ens gott.
Igenkänning på den! :oops:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37105
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hade ångest och hetsåt

Post by Geta »

Choklad och annat godis dämpar smärta från själen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Hade ångest och hetsåt

Post by Mosbrickan »

Zoidar wrote: 29 Dec 2021, 00:17 Hade ångest och det ledda till att jag hetsåt massor av glass. Det var inte ens gott. Jättesvårt att kontrollera mat och vikt när man är psykiskt ostabil. Det är t.o.m. svårt för friska. All cred till er som klarar vettig kosthållning. Nästan lite rädd jag håller på att utveckla ätstörning.
Hur har det gått för dig med detta Zoidar?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23388
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hade ångest och hetsåt

Post by Zoidar »

Mosbrickan wrote: 21 Mar 2022, 19:13
Hur har det gått för dig med detta Zoidar?
Just nu funkar det bra. Äter overnight oats och ägg i olika former. Äter en grönsaksomelett nu. När måendet är mer stabilt är det lättare att sköta kosten. Väger 90kg. Det är också lättare att hålla vikten på 90kg än när jag är lättare. Äter generellt mer mat och mindre sött nu. Sen hinkar jag kaffe också.

Antar att jag får ta itu med vikten nån gång framöver.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Hade ångest och hetsåt

Post by Mosbrickan »

Zoidar wrote: 21 Mar 2022, 19:33
Mosbrickan wrote: 21 Mar 2022, 19:13
Hur har det gått för dig med detta Zoidar?
Just nu funkar det bra. Äter overnight oats och ägg i olika former. Äter en grönsaksomelett nu. När måendet är mer stabilt är det lättare att sköta kosten. Väger 90kg. Det är också lättare att hålla vikten på 90kg än när jag är lättare. Äter generellt mer mat och mindre sött nu. Sen hinkar jag kaffe också.

Antar att jag får ta itu med vikten nån gång framöver.
Låter fint detta. Så du har inte fallit offer för Coops 4 x kexchoklad 25 kronor då. Jag köper dessa tvångsmässigt. Har sagt till tanterna att ta bort dem från kassaområdet, men de lyssnar verkligen inte.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23388
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hade ångest och hetsåt

Post by Zoidar »

Inget jag tänkt på. Jag handlar oftast på Lidl eller Ica.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8243
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Hade ångest och hetsåt

Post by wasp »

Hetsåt under mitten av 1980 talet och gick upp 31kg på 8 månader. Från 71kg till 102kg. Inte kul alls, men stor kulmage hade jag. Sedan 1999 har jag vägt mellan 76 och 79kg nu.
Post Reply