Styrketråden 🏋‍♂️

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by Klankedinken »

Mitt rekord är 82 kg i bänk under tiden jag tränade bodypump!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by Krokus »

Knäböj då? Vad tar ni där? Jag minns inte vad jag tog förut, numera gör jag sällan knäböj och när jag väl gör det blir det frontböj. Återkommer med vikt!

Frontböj: 27kg 13 repetitioner
Klassiskt knäböj: 60kg 7 repetitioner
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22949
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 30 Dec 2021, 11:43 Knäböj då? Vad tar ni där? Jag minns inte vad jag tog förut, numera gör jag sällan knäböj och när jag väl gör det blir det frontböj. Återkommer med vikt!

Frontböj: 27kg 13 repetitioner
Klassiskt knäböj: 60kg 7 repetitioner
Knäböj är lite svårare att jämföra, för det beror så mycket på utförandet hur mycket man tar. På mitt djup kör jag på 100kg 6 reps.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by Krokus »

Ja, precis! Benpress då? Fast där är det väl skillnad på olika maskiner. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22949
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by Zoidar »

Marklyft tar jag 140kg 1 reps max. Vill ta 150kg.
Last edited by Zoidar on 30 Dec 2021, 12:05, edited 2 times in total.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13109
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by amandara »

Jag var rätt stark i benen när jag cyklade. Jag och en kompis kom till gymmet och en gyminstruktör. Han tyckte jag var fet och fokuserade helt på min pinnsmala kompis. När vi kom till benpress höll han käften.

Den där styrkan i benen hängde i i många år även om jag hela tiden blev svagare, men från ett högt utgångsläge. Jag är fortfarande relativt sett stark i benen men nu inom normala referensintervall.

När jag gick orienteringsgymnasie testade vi benstyrka och jag var starkast av alla tjejer. Jsg gick då i ettan och jag var starkare än 2orna och 3orna. Min kroppskonstitution passade för cykel där man behöver ha starka ben. Sen tränade jag cykel i många år och blev råstark.

Knäböj vet jag inte vad jag tar, det var länge sen jag gjorde det. Det tar ju mycket på ryggen oxå va? Så där kan flera svaga länkar och jag har en kraftigt sänkt disk mellan kota L5 och S1. Så jag kan inte träna ryggen så bra. Men knäböj har funkat jag har bara inte gjort det på ett tag. Jag tror egentligen min svaga länk i knäböj är greppstyrkan i händerna. Har för mig att jag tagit 50 kg 10 reps, men jag ska låta det vara osagt. Kanske ska ta upp knäböj igen - det är en kewl övning, och gött att känna sig stark.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by Klankedinken »

Jag har tagit 140 kg i benpress i maskin.. Märkte då att jag var olika stark i bägge benen!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13109
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by amandara »

Jag vet inte vad jag tar i benpress tror viktmåttet är pounds. Jag tar 290 om det är pounds.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by Klankedinken »

131 kg är det...

undrar vad maxet är för mig.. jag väger 120 kg så jag bär ju nästan det högsta jag pressat?"
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13109
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by amandara »

Aha ok. Jag kan nog ta 310 oxå om jag anstränger mig men har ett knä som jag vill spara.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by Fantasio »

Benen har jag alltid varit stark i. Jag minns att när jag gjorde knäböj så stod jag med hälarna på två vikter och hade stången framför mig så att säga.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36480
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hur mycket lyfter du i bänkpress?

Post by memphis »

Jag vet inte vad jag gör i bänkpress men jag har en väldigt stark baksida. Rygg, skinkor och ben är starka. Jag kan också göra många armhävningar för att vara tjej. 10st.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply