Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Safir »

Tror jag är sjuk, går ner i vikt fastän jag äter delicatobollar nästan varje dag. Borde inte gå ner, är ju jättemycket socker och fett i dem. Är lite orolig faktiskt.
Träffade distriktssköterska i början av månaden och hon sa att det kanske är mina utökade promenader som gör att jag går ner. Jag tänker att ca 1 km/dag kan väl inte ge viktnedgång när jag samtidigt äter onyttigare?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

Martina wrote: 30 Dec 2022, 17:29 Tror tyvärr att det underlättar att räkna kalorier när man fastar. Personligen går jag inte ner i vikt om jag inte ligger på energiunderskott fastän jag fastar.
Beror nog lite på utgångsvikt också. Vi får se men jag är rätt säker på jag får i mig mindre kcal när jag fastar. Sen beror det också på hur lång fasta och ätfönster man har.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

Safir wrote: 30 Dec 2022, 18:11 Tror jag är sjuk, går ner i vikt fastän jag äter delicatobollar nästan varje dag. Borde inte gå ner, är ju jättemycket socker och fett i dem. Är lite orolig faktiskt.
Träffade distriktssköterska i början av månaden och hon sa att det kanske är mina utökade promenader som gör att jag går ner. Jag tänker att ca 1 km/dag kan väl inte ge viktnedgång när jag samtidigt äter onyttigare?
Är du smal redan kan det ju vara ett problem. Du kanske får i dig mindre kcal än du tror?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Safir »

Zoidar wrote: 30 Dec 2022, 18:14
Safir wrote: 30 Dec 2022, 18:11 Tror jag är sjuk, går ner i vikt fastän jag äter delicatobollar nästan varje dag. Borde inte gå ner, är ju jättemycket socker och fett i dem. Är lite orolig faktiskt.
Träffade distriktssköterska i början av månaden och hon sa att det kanske är mina utökade promenader som gör att jag går ner. Jag tänker att ca 1 km/dag kan väl inte ge viktnedgång när jag samtidigt äter onyttigare?
Är du smal redan kan det ju vara ett problem. Du kanske får i dig mindre kcal än du tror?
Nä är inte smal, väger över 100 kg och är ca 160 cm lång. :( Har prediabetes.
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Martina »

Det krävs energiunderskott om man vill bränna lagrat kroppsfett över tid. Fasta eller inte. Men fastan underlättar förstås. Men äter man för mycket under ättimmarna blir man ändå fet.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

Martina wrote: 30 Dec 2022, 22:31 Det krävs energiunderskott om man vill bränna lagrat kroppsfett över tid. Fasta eller inte. Men fastan underlättar förstås. Men äter man för mycket under ättimmarna blir man ändå fet.
Jo, men hormoner, tillväxthormon, insulin och kortisol spelar också in, vilka påverkas av fasta. Och säkert ett dussin andra processer vi inte känner till än. Olika typer av mat påverkar också hormoner olika och på så sätt påverkar hur mycket kcal vi bränner och hur mycket fett vi lagrar. Sen är upptaget av kcal olika för olika livsmedel. T.ex. kan viss mängd olja följa med ut den naturliga vägen. Så då försvinner ju de kalorierna. Hur mycket allt detta spelar roll i praktiken vet jag inte. Har inte undersökt det själv. Det är mest sånt jag läst och hört på youtube.

https://physiqonomics.com/calories/

Protein
Image

Kolhydrater
Image

Fett
Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12638
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by zoegas »

Jag har gått upp tre kilo på ett par dagar. Marsipan och ostbågar mm .,, :oops: :x :cry:
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Leakim97 »

Nytt rekord på stationära motionscykeln på gymmet. 33.61 miles / 54 km på 60:00 :D stod att jag bränt 1275 kalorier. Skulle mera tippa på runt 500-600
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

90,5kg. Tycker vikten kryper uppåt trots att jag använder olika metoder. Tyvärr kan det va antipsykotikan och den höjning vi gjort i år. :|
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Krokus »

Leakim97 wrote: 01 Jan 2023, 11:47 Nytt rekord på stationära motionscykeln på gymmet. 33.61 miles / 54 km på 60:00 :D stod att jag bränt 1275 kalorier. Skulle mera tippa på runt 500-600
Bravo! :D
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Leakim97 »

Krokus wrote: 01 Jan 2023, 14:16
Leakim97 wrote: 01 Jan 2023, 11:47 Nytt rekord på stationära motionscykeln på gymmet. 33.61 miles / 54 km på 60:00 :D stod att jag bränt 1275 kalorier. Skulle mera tippa på runt 500-600
Bravo! :D
😃
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6510
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 01 Jan 2023, 13:24 90,5kg. Tycker vikten kryper uppåt trots att jag använder olika metoder. Tyvärr kan det va antipsykotikan och den höjning vi gjort i år. :|
Trots detta, så väger du som ett barn, om du jämför med mig. :P
Post Reply