Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by amandara »

Jag tycker att du ser väldigt fit ut Zoidar på bänkpressfilmen du la upp. Men var och en vet själv var den vill vara med sådant.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22936
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

amandara wrote: 26 Jan 2023, 01:47 Jag tycker att du ser väldigt fit ut Zoidar på bänkpressfilmen du la upp. Men var och en vet själv var den vill vara med sådant.
Jag väger drygt 90kg nu. Innan vägde jag under 80kg. Kanske inget man tänker på i en t-shirt, men det är stor skillnad formmässigt.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by amandara »

Zoidar wrote: 26 Jan 2023, 01:55
amandara wrote: 26 Jan 2023, 01:47 Jag tycker att du ser väldigt fit ut Zoidar på bänkpressfilmen du la upp. Men var och en vet själv var den vill vara med sådant.
Jag väger drygt 90kg nu. Innan vägde jag under 80kg. Kanske inget man tänker på i en t-shirt, men det är stor skillnad formmässigt.
Hur lång är du? Det där med vikt och form är ett jäkla kapitel. Jag har min matchvikt på 75 kilo, men det väger jag inte nu om man säger så - utan 110 vassa. Det är svårt när en är psykfall både med mediciner, bristande energi, negativa symtom och hur sömnen funkar. Jag ska ta ett grepp om min vikthälsa har jag laddat för.

Du vet bäst var du vill ligga och vad du trivs med. Ibland känns det som ett Sisyfos projekt dock.

Jag försöker tänka att jag duger som jag är. Vara kroppspositiv. Men det sitter i ryggmärgen - att jag vill vara fit. Fit for fight fit for life. Där är man inte nu. Det är som, med psykisk ohälsa, man bygger upp sig - tränar, äter bra och går ner i vikt. Så kommer en svacka på något sätt. Man går ner sig. Kanske inte som i att man blir ett vrak men träning och kost tar stryk. Sen ska man påt igen och då har man tappat.

Detta eviga, bygga upp sig själv igen, och igen och igen och igen. Efter varje svacka måste en resa sig. Det är livets gång.

Jag känner igen mig I dina viktsträvanden. Men om jag tänker för mycket på det och olika metoder för hur jag ska göra går proppen i mitt huvud. Det är oxå så förknippat med negativa känslor. Jag tänker varje dag att IDAG ska jag ta tag i vikten. Men hittills har jag inte lyckats. För 11 år sedan vägde jag 70 kg - så det går.

Lets do this now. Pepp till mig själv främst och till den som vill.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22936
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

Ja det är ju lite så. En gång för 20 år sedan uppnådde jag vad jag ville med formen. Vad hände? Det blev tomt. Livet blev ju inte bättre för det. Strävandet i sig med mål i sikte höjde iaf livskvaliten. Jag är medveten om att det är så, men det är som om man behöver daglig påminnelse om vad som är viktigast i livet.

Men du, blev lite nyfiken. Hur gjorde du när du vägde 70kg?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by amandara »

När jag vägde 70 kg hade jag varit psykotisk drygt ett år. Jag trodde "de" preparerade vatten och mat med mediciner som jag var livrädd för. Så jag åt inte så mycket. Bar med mig det jag åt i en ryggsäck så "de" inte kom åt att förstöra det och kosthållningen blev väldigt skral. Godis åt jag ändå varje dag, som jag köpte och åt upp innan de hann "förgifta" det. Så det var väl inte ett lysande eller stabilt sätt att gå ner I vikt😬😵😶.

Det är ju ingen väg att rekommendera. Men jag vet att det GÅR.

Jag vill äta nyttigt och balanserat och träna och fysa efter förmåga och med stegrande intensitet/belastning. Styrketräning finns med i basen och i mina avlägsna drömmar skulle jag vilja springa en halvmara.

Jag behöver bli fit för mitt livs äventyr som jag hoppas ska bli möjligt en vacker dag. Gå till Everest basecamp i Himalaya Nepal. Himalaya är den mest andliga kraft jag varit i närheten av.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by amandara »

En sak jag reflekterat över är att det är ingen ANNAN som bryr sig - oavsett vad en väger. Det sitter ju i en själv. Och som du skriver Zoidar, det kanske är vägen som är mödan värd.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22936
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

Nej, sjukdom är ju inte precis rätt orsak att man går ner. Har en vän med anorexia. Det är en otäck sjukdom.

Nä, nu ska jag sova.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by amandara »

Zoidar wrote: 26 Jan 2023, 02:58 Nej, sjukdom är ju inte precis rätt orsak att man går ner. Har en vän med anorexia. Det är en otäck sjukdom.

Nä, nu ska jag sova.
Hoppas du får sova gott.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Krokus »

75,0kg idag igen, undrar om vågen har hängt sig? Igår åt jag trots allt choklad och hallon. Dessutom tog jag det väldigt lugnt under eftermiddagen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Krokus »

I morse vägde jag mig och valpen. Jag vägde 74,9kg och valpen 5,4kg.

Edit: valpen behöver inte gå ner! Han ska växa!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Safir »

Ska väga mig i morgon. :|
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Santina »

Jag har gått upp massor i vikt. Väger 90kg nu. Känner mig lite uppgiven. Men ska ta en långpromenad imorrn iaf…
Post Reply