Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18744
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Krokus »

76,8kg idag.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25426
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Leakim97 »

Zoidar wrote: 01 Mar 2024, 11:56
Leakim97 wrote: 01 Mar 2024, 07:54 En dags misslyckande gör inget 😊en liten slip up får man nästan räkna med
82,7kg idag, så vikten ligger på bra nivå. Jag försöker gå ner till 80kg fortfarande. Så länge jag kan återfå kontrollen på kosten ska det lösa sig. Problemet för mig är att det brukar sluta med att jag ger upp efter ett antal slip-ups.
Ok (y) har klarat att hålla min diet i snart två veckor, ibland tar det emot men jag ska inte ge mig för enkelt
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23524
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 01 Mar 2024, 14:50
Ok (y) har klarat att hålla min diet i snart två veckor, ibland tar det emot men jag ska inte ge mig för enkelt
Jag tycker du borde kunna gå ner på högre kcal-mängd. Kring 2000 kcal. Kan förstås ha fel, men det optimala är äta så mycket som möjligt, där man fortfarande går ner.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Martina
Litiummedlem
Posts: 352
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Martina »

Den som ständigt går på diet för att gå ner i vikt kan få sänkt förbränning har jag läst mig till enligt Fredrik Paulún. Bra att inte ha onödigt stort energiunderskott också. Då kan nämligen muskler ryka. Ligg på bra proteininttag också förstås. Efter ca 4-6 veckors dietande brukar jag öka på kalorierna igen om det går trögt för att hålla vikten. Obs.. givetvis ingen frossa! Håller denna energinivå 2-4 veckor och om jag vill gå ner mera minskar jag kalorierna 300-500 igen. Låter kanske tokigt men förbränningen förstörs inte, det ger uthållighet och varaktighet.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25426
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Leakim97 »

Tror min förbrukning i vila ligger på 2100/2200 MAX 2300

Kör 1400 ish, det är 700-800 underskott

När jag börjar äta på +-0 igen tror jag inte att förbränningen kommer ha minskat särskilt mycket, när kroppen får mer mat igen så stabiliseras det nog ganska fort.

Handlar inte om bantning på 50-70 kg som på Biggest loser
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25426
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Leakim97 »

Läste om människor med diabetes, alla fick genomgå 8 veckors viktnedgång. De åt 700 kalorier om dagen, efteråt hade nästan alla i studien blivit av med sin diabetes
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Fantasio »

Jag vägde mig igår och stod då på 77 kilo, komma någonting. Rekordlågt efter att jag insjuknade.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23524
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 01 Mar 2024, 18:20 Jag vägde mig igår och stod då på 77 kilo, komma någonting. Rekordlågt efter att jag insjuknade.
Inte så konstigt när du äter en gång per dag. :geek:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Fantasio »

Nej, kanske det är så, Zoidar. Men jag brukar ju äta choklad och chips också. Mysko.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23524
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

Ska pausa med räkna kcal. Ska bara äta tre mål, enda regeln. Får se hur det går. Tror faktiskt inte jag kommer gå upp nämnvärt. 3mad är effektivt! Istället för att räkna kcal ska jag vara berghård med hålla three meals.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25426
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Leakim97 »

Zoidar wrote: 02 Mar 2024, 06:48 Ska pausa med räkna kcal. Ska bara äta tre mål, enda regeln. Får se hur det går. Tror faktiskt inte jag kommer gå upp nämnvärt. 3mad är effektivt! Istället för att räkna kcal ska jag vara berghård med hålla three meals.
Räkna kalorier är ju inget måste, vill du ner i vikt bara tänk på att göra måltiderna mindre / mindre portioner så det finns underskott
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23524
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 02 Mar 2024, 12:25
Räkna kalorier är ju inget måste, vill du ner i vikt bara tänk på att göra måltiderna mindre / mindre portioner så det finns underskott
Ja, jo! Trött på misslyckas med hålla kcal. Så nu får det bli så.

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply