Hitta din talang

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hitta din talang

Post by Klankedinken »

Jag har aldrig varit bra i skolan och har heller aldrig kämpat med det.
I de ämnena som jag fick högt betyg i så fick jag hjälp av läraren, jag förstod aldrig vad dom ville att jag skulle skriva förrän då!

Vanligtvis så tolkar jag talang som en medfödd accelerator som gör att man blir bättre på något snabbare men t.ex. studier handlar så mycket mer om teknik än själva ämnen och därav var jag aldrig duktig i skolan då jag inte "arbetade i skolan"..

Talang är väl densamma som IQ?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hitta din talang

Post by Krokus »

Zlatan Ibrahimovic klassas väl som en talang inom fotboll. Fast han spelar nog inte längre på elitnivå. Hur hans IQ är vet jag inte.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hitta din talang

Post by Klankedinken »

Jag har läst en bok om fotboll!
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12921
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hitta din talang

Post by amandara »

Man får jobba för saker. Och det är så mycket lättare att jobba om man är intresserad. Jag hatade budgetering på ekonomlinjen, både tråkigt ämne och beige stålgrå lärare....och utantillkunskap -, som jag inte kunde uppbåda motivation att lära mig. Jag höll på att dö av tristess. Neuroanatomi däremot var sjukt intressant, och neurofysiologi oxå för den delen men då var jag i ett bipolärt neråtskov och klarade mig med en poängs marginal. Läran om människan fascinerar mig djupt. Det lärde jag mig, att människan som varelse är intressant. Och mer meningsfull kunskap att kunna än budgetering. Fattar inte vem som pallar att vara ekonom. Boooriiing.
Last edited by amandara on 05 Jan 2022, 14:43, edited 1 time in total.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hitta din talang

Post by Klankedinken »

jag är bra på att vara störig.. ;P
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12921
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hitta din talang

Post by amandara »

Ja det är oxå kreativt. Allt annat än livlöshet/koma/depression/hjärndödhet är kreativt.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hitta din talang

Post by Klankedinken »

Ska du lägga upp en bild på dig Amandara?
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12921
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hitta din talang

Post by amandara »

Man kan vara kreativ i depression. Depressivt kreativ. Jag var en del kreativ när jsg var djupt deprimerad för 22 år sen. Kanske för att jag samtidigt var manisk. Livskunskap lär man sig den hårda vägen.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12921
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hitta din talang

Post by amandara »

Klankedinken wrote: 05 Jan 2022, 14:46 Ska du lägga upp en bild på dig Amandara?
Nej. Jag tar aldrig bilder på mig själv, jag ser ut som grodan noll och jag kan inte ladda upp bilder så nej. Men polisen i huset sa att jag var fin i håret, med mitt snaggade silvergrå hår. Alltid nåt.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hitta din talang

Post by Klankedinken »

Är trött på talang konceptet eftersom det inte betyder så mycket för gemene man. Det är mer en fascination för folk som kan något som inte riktigt är användbart men som är underhållande.. Programmet talang tänker jag på..

Att ha talang för matte eller att skriva, mjaa, känns fortfarande som man kan något som mest för roandet än att man kan jobba med det över lag. Så är det i alla fall för mig, jag kan tycka mig ha "talang" men jag drar inte nytta av den annat att det är som ett party trick!
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12921
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hitta din talang

Post by amandara »

Det är ju hjärnan och kroppen som helhet. Man måste jobba för saken för att det ska bli något. Och vi psykiskt sjuka är helt körda. På förhand. Punka på hjärnan.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Hitta din talang

Post by Nobel »

Mitt partytrick under universitetstiden var att beräkna molmassor.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply