Journalen

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18604
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Journalen

Post by Krokus »

Det stör mig lite att läkaren skrivit i journalen att jag var "taggig" samt hade "sämre sjukdomsinsikt" vid senaste besöket. Varifrån fick hon det? :?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1773
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Journalen

Post by Inwatto »

Krokus wrote: 08 Apr 2024, 20:57 Det stör mig lite att läkaren skrivit i journalen att jag var "taggig" samt hade "sämre sjukdomsinsikt" vid senaste besöket. Varifrån fick hon det? :?
Jag har också hört från en läkare (som jag inte gillade) att jag var "taggig". Har funderat över det och mycket beror nog på hur läkaren uppför sig om jag blir taggig mot denne.

Läkaren måste ju "känna" på patienten; klämma lite för att kolla hur man mår. Det uppskattas inte om man mår dåligt. Då kanske man svarar med något vasst...

Antar att ni diskuterade mediciner, och att du inte var intresserad av att ta mer mediciner. Det kan tolkas som om du inte har bra sjukdomsinsikt när det egentligen handlar om dålig erfarenhet av mediciners biverkan. Läkaren skriver i journalen för att skydda sig själv vid en eventuell anmälan! Därför kan det bli överdrivet eller felaktigt jämfört med sanningen.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18604
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Journalen

Post by Krokus »

Inwatto,

Tack för svaret! Vi diskuterade läkemedlet Mirtazapin, som jag vet är ökänd för att ge ökad aptit och viktökning. Jag vill inte gå upp i vikt. Hon förskrev Mirtazapin ändå.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Journalen

Post by Geta »

En psykiater som jag nyligen träffade, tyckte att jag var ovanlig, då jag är positiv till mina psykmediciner.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply