Journalen

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Journalen

Post by Richard »

De skrev att jag var utvecklingsstörd...

Image
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Journalen

Post by Koi »

Men så får de väl inte göra?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Journalen

Post by Zoidar »

Samma hände en av mina bekanta. Märkligt att de skriver så.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Journalen

Post by yrväder »

Kränkande och vad har det för betydelse ? Blir behandlingen, diagnosen annorlunda för att du har Asperger och varför läkaren överhuvudtaget skrev utvecklingsstörd förstår jag inte hade varit intressant att få höra läkarens förklaring till varför hon skriver så.

Det är likadant för för vad det än är om jag så ska på röntgen så står det schizofren kvinna. Märkligt men vår anatomi skiljer sig kanske från resten av Sveriges befolkning. Har faktiskt haft en läkare som alltid skrev schizoaffektiv . Det är av ingen större betydelse för mig om det står det ena eller det andra jag har förlikat mig med sjukdomen schizofreni tack vare fungerande medicin för mig.

Och om man lyssnar på människors erfarenheter från olika öden om vad de blivit drabbade av och fått erfara och många gånger har jag lyssnat på människors berättelser det kan vara sjukdom, fetma socker - matberoende, missbruk så kan man hitta gemensamma erfarenheter, bilden vi ser oss själva från, hur vi tror vi uppfattas och bedöms utifrån andra vårt värde som människa det kan ha varit sargat från start det kan ha uppkommit genom en prövning och det är nåt vi alla någon gång i livet får erfara sen beror på en själv hur man bearbetar och går vidare.

Schizofrena / schizoaffektiva är inga undantag , vi prövas hårt inte bara av sjukdom utan även utav omvärldens fördomar och felaktiga bild av vad det innebär att leva med sjukdom ni vanliga människor får ack och ve när ni beklagar er vilket ni gör ofta om en det ena än den andra vi inbillar oss.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Journalen

Post by Fantasio »

Fy, vad elakt, Richard. Du har ju huvudet på skaft, det bevisar detta forum.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Journalen

Post by Geta »

Schizofreni kan liknas vid en utvecklingsstörning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Journalen

Post by yrväder »

Nej det går inte ihop för mig och förståndshandikappade jag tycker faktiskt att bara namnet är kränkande de säger precis vad de tänker och känner och det kan vara ganska befriande de är den de är och det är skönt.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Journalen

Post by Richard »

De skrev även att jag bodde på något gruppboende, vilket är helt taget ur luften. Det har jag aldrig gjort. Men när jag var hos läkaren senare, så sa hon; -Du bodde på nått gruppboende?

Jag svarade: -Nej, det gör jag inte o jag är inte heller utvecklingsstörd.

Då bad hon om ursäkt för det.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Journalen

Post by Koi »

Bra att du sa ifrån och att hon ändrade
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Journalen

Post by Leakim97 »

När jag var hos tandläkaren så såg jag tandläkarens skärm där stod det att jag var schizofren
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Journalen

Post by Fantasio »

Jag såg på skärmen hos en sjuksköterska att jag hade tidigare alkoholism. Tidigare?
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Journalen

Post by Safir »

Tror det är rätt vanligt att de blandar ihop saker och patienter.
Post Reply