Fick en bonusburk med benzo!

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8204
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Fick en bonusburk med benzo!

Post by Richard »

Jag har en ganska stor cocktail av mediciner o var på apoteket o hämtade ut allt som gick o hämta ut, ca 6-7 olika mediciner. Bl.a hämtade jag ut mina lugnande tabletter, som jag hade 3 av 3 uttag. Så jag gjorde ett uttag av dom.

Nu kollade jag min receptlista o där står fortfarande 3 av 3 uttag. Kollade på min burk som jag hämtade ut, o där satt ingen etikett på den. Kan det vara så att dom glömde registrera den o bara packade ner den i påsen?

Kan man räkna med att man har en bonusburk nu? Läkaren är ganska restriktiv med den medicinen...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18597
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Fick en bonusburk med benzo!

Post by Krokus »

Haha, vad slarvigt av apotekaren!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8204
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Fick en bonusburk med benzo!

Post by Richard »

Nu var jag på apoteket o hämtade ut ytterligare en burk, o nu efter det, så står det 2 av 3 uttag kvar. Så nu har jag en extra burk att festa på!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Fick en bonusburk med benzo!

Post by Fantasio »

Vad bra! Men tänk om en åldring får fel medicin eller för mycket eller för lite. Då kan det bli farligt. En gång skulle jag hämta ut Oxascand och fick fel medicin. Jag kände inte igen kartongen, så jag fick säga till. Fick inte ens en ursäkt.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8204
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Fick en bonusburk med benzo!

Post by Richard »

Jo, sånt händer ibland...

Jag har ju bra koll på vad jag får ut o ska ha, men ibland får jag rätta personalen o säga att det minsann stod två paket på receptet eller nått, o då brukar de säga; -Ja, hmm, just det... Men det här upptäckte jag inte förrän igår när jag kollade mina recept på 1177. De har glömt att slå inte den. Synd att det inte var Lyrican...

Men min pappa som jobbar på apoteket säger att det är väldigt allvarligt om nått blir fel. Minns en gång grämde han sig en hel dag för han hade gjort nått misstag (ej allvarligt). Men här i Ängelholm hade vi en apotekare (även en gammal skolkamrat till mig), som råkade skriva "10 tabletter dagligen" på burken istället för "en tablett". O det var Metadon, så hade man tagit 10 tabletter hade man dött direkt. Men han fick sparken för det.

Men givetvis behåller jag burken även om jag försöker sluta med den. Lägger den i min krisberedskapslåda.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18597
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Fick en bonusburk med benzo!

Post by Krokus »

Richard wrote: 12 Jan 2022, 17:28 Men här i Ängelholm hade vi en apotekare (även en gammal skolkamrat till mig), som råkade skriva "10 tabletter dagligen" på burken istället för "en tablett".
Är det inte läkaren som skriver dosen?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8204
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Fick en bonusburk med benzo!

Post by Richard »

Krokus wrote: 12 Jan 2022, 18:15
Richard wrote: 12 Jan 2022, 17:28 Men här i Ängelholm hade vi en apotekare (även en gammal skolkamrat till mig), som råkade skriva "10 tabletter dagligen" på burken istället för "en tablett".
Är det inte läkaren som skriver dosen?
Jo, det är det ju, men på apoteket skriver de ju av det läkaren har skrivit på etiketten till medicinen, så på nått sätt la han till en nolla.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8204
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Fick en bonusburk med benzo!

Post by Richard »

Jag pratade med min syster om det som hände med den extra burken, då hon jobbar på det apoteket, men endast inom egenvården. På kvittot stod det vem som hade expedierat mig, o min syster sa att det skulle betecknas som en "allvarlig incident" om jag vill säga till om det, men då skulle det rättas till o jag får ingen extraburk längre... Men min syster skulle inte säga nått, men jag tyckte hon kunde nämna det vid sidan om till hon som expedierade mig, men det skulle inte gå...

Skrev nyss till henne o bad hon kolla upp hur många burkar det ska finnas på lagret o hur många som finns.

Tillägg: Fick svar, o hon har inte tillgång till narkotikaskåpet. Men min pappa har en lista på samtliga koder till narkotikaskåpen i NV-Skåne, men den får absolut inte komma ut, o jag har inte ens fått titta på den... :roll: Pappa jobbar runt på olika apotek runt om i NV-Skåne. Det gick ju inte så bra när han jobbade i Norge, för mig alltså, som satt o skulle "kassera" medicinen... ;) Nu får jag inte ens gå in bakvägen på ett apotek...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply