Mående och mat

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23260
Joined: 10 May 2021, 16:12

Mående och mat

Post by Zoidar »

Måendet och maten går ihop. Min slutsats är att jag mår bäst när jag äter mer och regelbundet. Därför är allt dietande lagt på hyllan tills vidare. Däremot kommer jag tänka på vad jag äter istället för mängden, inte stoppa i mig glass varje kväll, utan satsa på riktig mat. Promenaderna fortsätter, ca 20000 steg per dag är målet.

89,5kg 8-)
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Mående och mat

Post by Klankedinken »

Matvärlden är en djungel! Jag har lärt mig lite ajurveda, där handlar det om hur maten påverkar dina energinivåer och mentala tillstånd..
Något jag kör på är att alltid ha kolhydrat, fett och protein till varje måltid så det kan va klokt att se att glassen innehåller socker och fett och då behövs protein.. Jag hårdkör inte utan jag kan äta glass och ett ägg till exempel..

Den viktigaste punkten för mat är att du får i dig den energin du behöver! Vi brukar inte ha bristsjukdomar i västvärlden!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23260
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Mående och mat

Post by Zoidar »

Kinesisk medicin ger också olika mat olika energiegenskaper. Det är väldigt intressant!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Mående och mat

Post by Klankedinken »

Det är en asiatisk aspekt av ätandet.. Där är mat medicin.. Vi äter mest för att det är gott tror jag!

Intressant fakta är att asiaterna får fortare metabola syndromet när dom går upp i vikt.. Tittar man på BMI skalan så ser man att asiater måste ha mycket lägre bmi för att vara friska!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23260
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Mående och mat

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 21 Jan 2022, 11:07 Det är en asiatisk aspekt av ätandet.. Där är mat medicin.. Vi äter mest för att det är gott tror jag!

Intressant fakta är att asiaterna får fortare metabola syndromet när dom går upp i vikt.. Tittar man på BMI skalan så ser man att asiater måste ha mycket lägre bmi för att vara friska!
Aha, men det är väl genetiskt?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Mående och mat

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 21 Jan 2022, 12:26
Klankedinken wrote: 21 Jan 2022, 11:07 Det är en asiatisk aspekt av ätandet.. Där är mat medicin.. Vi äter mest för att det är gott tror jag!

Intressant fakta är att asiaterna får fortare metabola syndromet när dom går upp i vikt.. Tittar man på BMI skalan så ser man att asiater måste ha mycket lägre bmi för att vara friska!
Aha, men det är väl genetiskt?
Ja?
Post Reply