En tanke om protein

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: En tanke om protein

Post by Klankedinken »

Ett protein innehåller ju 6(`?) kcal men när det tas upp av kroppen så försvinner 30% i omvandlingen!
Att maten innehåller 6X15 gr protein kcal blir en lögn eftersom 30% försvinner i matspjälkning och så!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23254
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: En tanke om protein

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 06 Feb 2022, 05:05 Jag kan tyvärr inte titta på YouTube just nu, eftersom det är lite mitt i natten. 😴
Men vad menar du med detta? Är det kcal-mängden som är fel på det angivna näringsinnehållet?
Om jag har en kaka som innehåller 10g kolhydrater, 10g protein och 10g fett står det följande kcal innehåll på paketet:

Kolhydrater 10g = 40 kcal
Protein 10g = 40 kcal
Fett 10g = 90 kcal
Summa: 170 kcal totalt

Men alla dessa 170 kcal tas inte upp som energi i kroppen. Bara 70% av energin från protein tas upp i kroppen. 30% av kalorierna från protein blir till värme när de görs om till energi i kroppen. Därför hade det stämt bättre med detta innehåll på kakan:

Kolhydrater 10g = 40 kcal
Protein 10g x 40 kcal x 70% = 28 kcal
Fett 10g = 90 kcal
Summa: 158 kcal totalt

Vi som räknar kcal är ju intresserade av hur mycket av kalorierna som blir till energi vi kan använda och som kan omvandlas till fett. Delen som bara blir till värme har ju ingen betydelse i viktsammanhang.

Så sanningen vore närmare att protein innehåller 3 kcal per gram (4 kcal x 70%) och inte 4 kcal som vi fått lära oss och som står på paketen.
Last edited by Zoidar on 06 Feb 2022, 09:29, edited 1 time in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23254
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: En tanke om protein

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 06 Feb 2022, 06:17 Ett protein innehåller ju 6(`?) kcal men när det tas upp av kroppen så försvinner 30% i omvandlingen!
Att maten innehåller 6X15 gr protein kcal blir en lögn eftersom 30% försvinner i matspjälkning och så!
Protein och kolhydrater ca 4 kcal per gram
Fett 9 kcal
Alkohol 7 kcal
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: En tanke om protein

Post by Klankedinken »

Man får tillägga att fett, protein och kolhydrater fungerar olika i hur dom används i systemet!
Jag har för mig att protein kan antingen användas som en byggsten eller som energikälla!
Fett ger en lång utsöndring av energi för det är svårare att bryta ner.
Kolhydrater är det som tar kortast tid och ta upp och fyller på förråden snabbt!

Rätt?
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: En tanke om protein

Post by Luusje »

Värmen är också energi som man använder. Det sägs att man kan gå ner i vikt bara av att vrida termostaten 1 - 2 grader lägre. Och sen är det så att när man ofta fryser kan man bygga brunt fett, som har en ännu högre förbränning. Men det är jättejobbigt att frysa🤨
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: En tanke om protein

Post by Krokus »

Klankedinken wrote: 06 Feb 2022, 10:41 Man får tillägga att fett, protein och kolhydrater fungerar olika i hur dom används i systemet!
Jag har för mig att protein kan antingen användas som en byggsten eller som energikälla!
Fett ger en lång utsöndring av energi för det är svårare att bryta ner.
Kolhydrater är det som tar kortast tid och ta upp och fyller på förråden snabbt!

Rätt?
Det du skriver låter bekant. Däremot är jag rätt ringrostig inom ämnet, det var några år sedan som jag lärde mig om kolhydrater, fett och protein och deras avfallsprodukter m.m.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: En tanke om protein

Post by Krokus »

Image
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Herring
Vanadinmedlem
Posts: 1005
Joined: 24 Jun 2021, 14:04

Re: En tanke om protein

Post by Herring »

Jordnötter har mycket protein.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: En tanke om protein

Post by Geta »

Luusje wrote: 06 Feb 2022, 10:50 Värmen är också energi som man använder. Det sägs att man kan gå ner i vikt bara av att vrida termostaten 1 - 2 grader lägre. Och sen är det så att när man ofta fryser kan man bygga brunt fett, som har en ännu högre förbränning. Men det är jättejobbigt att frysa🤨
Flera av mina element är kalla. Har inte velat störa vaktmästaren.
Jag har vant mig vid lägre temperatur och förhoppningsvis har det
minskat vikten som jag behöver.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36697
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: En tanke om protein

Post by memphis »

Min pappa berättade när han var här och hälsade på att när han var barn stod termostaten på 15 grader på vintern för att spara . Då tog de på sig tjockare kläder bara. Det var lager på lager på den tiden också. Ylle.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply