En tanke om protein

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23261
Joined: 10 May 2021, 16:12

En tanke om protein

Post by Zoidar »

Vad händer om man äter 90% av sina kalorier från protein? Jag är nästan säker på att vikten kommer rasa oavsett hur mycket man äter. Det är näst intill omöjligt att bli fet på protein. Nackdelen är att protein är en dyr energikälla.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1771
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: En tanke om protein

Post by Inwatto »

All mat man äter, omvandlas till blodsocker som sedan tas upp av cellerna. Tror inte man kan undvika bli fet om man äter ofet mat. Man blir fet om man äter för mycket och rör sig för lite.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23261
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: En tanke om protein

Post by Zoidar »

Tror inte du har rätt Inwatto. Men jag har aldrig provat det, så har ingen personlig erfarenhet. Menar protein går igenom en annan process än t.ex. kolhydrater för bli glykogen. Tror också mycket protein (dock inte som protein men kväve. Kan iof inget om det.) går ut med urinen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: En tanke om protein

Post by Geta »

Tror att man kan få problem med magen. En läkare på min
sjukvårdsutbildning sa att kött i magen är som likgift.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: En tanke om protein

Post by Klankedinken »

Min sköterska sa att man blir illamående av en ren proteindiet.. Jordan Peterson och hans dotter äter dock bara kött för att det lindrar deras autoimmuna sjukdom!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: En tanke om protein

Post by Krokus »

Zoidar,

Vad tycker njurarna om såpass mycket protein? En undran bara. Kan det verkligen vara bra?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: En tanke om protein

Post by Krokus »

https://tyngre.se/artikel/kan-man-ata-f ... t-protein/


"Förr fanns det en oro kring att för mycket protein skulle kunna ge skada på njurarna. När protein bryts ner i kroppen bildas nämligen biprodukter som njurarna behöver ta hand om och tanken var då att för mycket protein överbelastade njurarna och det skulle då ge skador. Sen några år tillbaka är de här farhågorna dock ganska avfärdade och har du friska njurar så klarar de av att hantera även en konstant högproteinkost (5, 6)."

"Om du ändå försöker hålla dig i energibalans med hjälp av i princip bara protein så kan 'rabbit starvation' uppstå. Symptomen är huvudvärk, diarré, trötthet, lågt blodtryck mm."
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23261
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: En tanke om protein

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 30 Jan 2022, 10:39 https://tyngre.se/artikel/kan-man-ata-f ... t-protein/


"Förr fanns det en oro kring att för mycket protein skulle kunna ge skada på njurarna. När protein bryts ner i kroppen bildas nämligen biprodukter som njurarna behöver ta hand om och tanken var då att för mycket protein överbelastade njurarna och det skulle då ge skador. Sen några år tillbaka är de här farhågorna dock ganska avfärdade och har du friska njurar så klarar de av att hantera även en konstant högproteinkost (5, 6)."

"Om du ändå försöker hålla dig i energibalans med hjälp av i princip bara protein så kan 'rabbit starvation' uppstå. Symptomen är huvudvärk, diarré, trötthet, lågt blodtryck mm."
Tack för info! Inget jag tror de flesta orkar i längden, äta 90% protein, men ett högre proteinintag kan nog va bra för vikten, menar jag. Dubbla protein och halvera kolhydrater eller något.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Herring
Vanadinmedlem
Posts: 1005
Joined: 24 Jun 2021, 14:04

Re: En tanke om protein

Post by Herring »

Man bör väl ligga på runt 1.5 gram per kroppskilo? Minst 1 gram/kg och max 3gram/kg.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: En tanke om protein

Post by Klankedinken »

Ur näringssynpunkt behöver du inte särskilt mycket protein! Du behöver bara en viss mängd energi för att gå runt och som sagt, protein är dyrt och lågdensitet var gäller kalorier..

Du borde anpassa kosten efter vad du vill göra istället för att fokusera på att gå ner i vikt! All den här vikthetsen gör inte att du mår bättre!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23261
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: En tanke om protein

Post by Zoidar »

https://youtu.be/aJQxadvsmEQ

Mannen i klippet säger att bara 70% av kalorierna från protein blir till energi, mot 90-98% (fiberrik vs socker) av kolhydrater. Med andra ord, 3000 kcal från kolhydrater motsvarar 2100-2300 kcal från protein när det kommer till energisätta kroppen. 30% av kcal från protein blir till värme. Egentligen står det fel på våra pakets näringsinnehåll.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: En tanke om protein

Post by Krokus »

Zoidar wrote: 05 Feb 2022, 23:28 Egentligen står det fel på våra pakets näringsinnehåll.
Jag kan tyvärr inte titta på YouTube just nu, eftersom det är lite mitt i natten. 😴
Men vad menar du med detta? Är det kcal-mängden som är fel på det angivna näringsinnehållet?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply