Sådan är PIVA

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17638
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Sådan är PIVA

Post by Fantasio »

Man får gå igenom avdelning 26 på väg in till PIVA. Där finns en dörr och ett litet utrymme och en dörr till. Lite som en luftsluss. Att rymma från PIVA låter sig inte göras. Tar man en skötare som gisslan går larmet och massor med skötare skyndar till. Ett fönster brukar vara öppet under den varma årstiden, men utanför det finns det galler.

Det bästa med PIVA är rökrummet. Det händer att jag inte får någon cigarett tänd av personalen (man får så klart inte ha egen tändare) då de anser att man röker för mycket, men det tillhör undantagsfallen. Röka får man göra från sex på morgonen till elva på kvällen.

Utanför rökrummet finns ett litet rum med tre (tror jag) sköna fåtöljer. I andra änden av korridoren (den är L-formad) finns en soffa, en som går i vinkel, eller vad man ska säga. Från väggen hänger en TV, i den soffan har jag suttit många timmar och glott förstrött på TV.

Alldeles bredvid TV:hörnan finns ett matbord med kanske sex stolar. Stolarna är i plast och vet ej om de går att slå sönder. Jag har försökt när jag mått sämre. Köket är ett smalt litet kyffe och maten serveras genom en lucka.

Runt hörnet från den långa korridoren finns en liten korridor och på ena sidan finns ett rum där personalen sitter och pratar sinsemellan när de inte är ute på avdelningen. Det är alldeles vid dörren till frihet, "luftslussen".

Mittemot, på andra sidan av korridoren finns ett personalrum. Det finns ett till personalrum i långa korridoren, oklart varför det finns två. Det är sju salar och enkelrum, så kan hända att det ibland blir att personer som egentligen skulle behöva vård på PIVA hamnar på vanlig avdelning. Själv brukar jag max vara två veckor på PIVA.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17638
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sådan är PIVA

Post by Fantasio »

Det händer sällan att någon blir bältat. Istället låses personen in i ett rum med bara madrass och övriga sängkläder på golvet. Det finns ett avlångt fönster, men personalen tejpar för pappersark för det, åtminstone ibland. Jag har själv sett personal sitta på en stol vid en bältad patient, dörren var halvöppen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17638
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sådan är PIVA

Post by Fantasio »

Jag säger som Geta; Jag känner mig trygg med att vara inlåst. Det är oftast lugnt på PIVA. En intressant grej: de räknar besticken efter att patienterna ätit mat så ingen ska kunna ha något hårt eller vasst på sig. Det har hänt att personalen vill ut och gå en runda med mig och ibland accepterar och gör jag det. Andra gånger inte. Som man har vandrat i korridoren där, uj, uj.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17638
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sådan är PIVA

Post by Fantasio »

Är rädd att bli kvar öå PIVA mycket längre.g
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Sådan är PIVA

Post by Klankedinken »

Du behöver inte va rädd för det!

Jag brukar vilja komma ut när jag känner mig uttråkad och på så vis är redo för något större än slutenavdelningen..

Läkaren måste va med på beslutet men hur du känner och mår är det som är centralt!
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Sådan är PIVA

Post by amandara »

Jag har aldrig varit på PIVA längre än en vecka. Jag är lugn och skötsam.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17638
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sådan är PIVA

Post by Fantasio »

Jag (-rpkadw slänga en stol
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Sådan är PIVA

Post by amandara »

Ok, men du är på ett bra ställe nu. Tycker du maten är god? Har du några roliga medpatienter?
Last edited by amandara on 06 Feb 2022, 12:24, edited 1 time in total.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12256
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Sådan är PIVA

Post by zoegas »

Det låter värre än fängelse.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17638
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sådan är PIVA

Post by Fantasio »

Maten är go ;) d
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Sådan är PIVA

Post by amandara »

Fantasio wrote: 06 Feb 2022, 13:34 Maten är go ;) d
👍
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17638
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sådan är PIVA

Post by Fantasio »

Det verkar bara vara jag och en gubbe till på avdelningen Ödslit.
Post Reply