Varaktighet på psykos

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35973
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Varaktighet på psykos

Post by Geta »

Fantasio wrote: 16 May 2022, 22:56 Jag lever med föreställningen om att jag är utvald på något sätt. Jag blir inte av med de tankarna oavsett medicin och doser. Kanske räknas som prepsykotiskt, jag vet inte.
Min psykoterapeut frågade om jag kände mig utvald, men jag förstod
inte frågan. Jag känner mig inte utvald. Jag har inte känt mig som särskilt
intelligent eller vacker.
Last edited by Geta on 17 May 2022, 17:30, edited 1 time in total.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12916
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Varaktighet på psykos

Post by amandara »

Nej jag känner mig aldrig utvald. Däremot cirkulerar halva samhället kring mig när jag är psykotisk. De övervakar mig, vill mig illa och vill att jag ska dö - oklart exakt vilka men bara "de". Jag känner mig inte utvald utan utsatt. Men att en så stor del av samhället cirkulerar kring mig kan väl vara något storhetsvansinne. Men jag känner inte så. Utan att världen vill att jag ska dö.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Varaktighet på psykos

Post by Cosmos »

Samma här amandara. Ondskan travar i hälarna på mig för att jag ska ta livet av mig. Har aldrig upplevt mig som utvald. Måste vara spännande. Antar att det är fråga om reaktionsbildning d v s att de egna känslorna är så outhärdliga så man använder sig av ett försvar där man vänder på hela steken.
Egentligen är allt bara på låtsas.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12916
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Varaktighet på psykos

Post by amandara »

Jag mattades ut av det här att "man" ville att jag skulle dö. Hade kämpat med det länge. Gav upp ok jag dör väl då. Åkte upp på bolaget för att köpa en 75a sprit för att våga hänga mig. När jag kom till bolaget 15.02 en lördag så.....bolaget stängde 15.00 och vakten släppte inte in mig. Så jag fick åka hem igen i oförrättat ärende och jag hängde mig aldrig. Men psykosen fortsatte och jag flydde från "dem" till Borlänge. Det var bara det att 'de"var där med och ville stt jag skulle dö.

Min fysik sviktade hära, jag tappade saker ur högerhanden typ skruvmejslar. Jag hade säkerhetsdörr och när styrkan sviktade i händerna blev jag rädd för att jag inte skulle kunna ta mig ut ur lägenheten. Det blev väldigt påtagligt när orden kom ut I fel ordning när jag pratade och jag trodde att jag hade fått en stroke.

Eftersom "de" som jagade mig fanns även i Borlänge drog jag hem. Där blev jag sedermera LPTad och fick haldol - och på 2 veckor med haldol var alla positiva psykossymtom borta. Jag kunde inte annat än förstå hur sjuk jag hade varit, det låg bara ett par veckor bort.

Idag är jsg tacksam för att jag inte hann till systemet den där lördagen. En ödets nyck.
Last edited by amandara on 26 May 2022, 15:17, edited 1 time in total.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12916
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Varaktighet på psykos

Post by amandara »

Dubbelpost
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Varaktighet på psykos

Post by Cosmos »

Jag har ju haft två psykoser. En när jag var 14 och en när jag var 25 (som aldrig någonsin, har släppt greppet). Sedan dess har det varit mycket affektiva störningar. Har haft åtminstone tre depressioner och även behagliga hypomanier två ggr. Det har inte behövts någon sjukhusvård men ibland tänker jag att det borde ha varit en kort inläggning för att gå igenom olika mediciner för att få en bra mix. Men att ligga inne är något jag avskyr.

I lördags fick jag ett mycket obehagligt tillstånd av ep-karaktär. Tror jag skrev det i en annan tråd. Anfallet var ganska långt men inget grand mal. Grejen med ep-anfall är att de alltid leder till minnesförlust och förvirring och också symptom som liknar ett psykotiskt skov. I lördags var detta tillstånd väldigt långt. Var inte "normal" hela dagen mer eller mindre. I söndags var det hela OK.
Last edited by Cosmos on 15 Dec 2022, 18:11, edited 1 time in total.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35973
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Varaktighet på psykos

Post by Geta »

En gång gick jag rakt igenom en psykos utan medicin och sjukhusvård.
Det tog tre månader. En dag klarnade jag bara till.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24655
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Varaktighet på psykos

Post by Leakim97 »

Varaktighet på psykos, schizofreni är en beteckning för ett kroniskt psykotiskt tillstånd med varierande symtombild. Det skiljer sig ifrån individ till individ. För mig är alla positiva symtom borta men det som är det jävligaste i den här äckliga sjukdomen är negativa symtom. Haft negativa symtom sedan jag insjuknade 2016 och har det fortfarande idag. Det är så fruktansvärt psykiskt handikappande. Hatar den här sjukdomen så jävla mycket
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12916
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Varaktighet på psykos

Post by amandara »

Eg har hatt otaliga depresjoner. Psykoser. Manier och hypomanier. Men är inte kroniskt psykotisk. Men kroniskt nedsatt. Inte av negativa symtom Men av energibrist och abnorm stresskänslighet.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Varaktighet på psykos

Post by Cosmos »

En diagnos man sällan ger är psykotisk depression. Men då är man så fucked-up borta så ingen kan få kontakt med en. Förväxlas med bipolär 1 och schizofreni negativt symptom fast det knappast påminner om dessa heller. Jag upplevde det tidigt i min sjukdom och något värre har jag aldrig varit med om.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply