Självmedicinering

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självmedicinering

Post by Klankedinken »

Det stämmer att gaba utsöndras. Det utsöndras också efter motion. Det gör att man känner sig lugn. Det är en signalsubstans som hämmar hjärnans aktivitet, säger till oss att vi ska vila och ta det lugnt..
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självmedicinering

Post by memphis »

Klankedinken wrote: 04 Feb 2022, 16:00 Det stämmer att gaba utsöndras. Det utsöndras också efter motion. Det gör att man känner sig lugn. Det är en signalsubstans som hämmar hjärnans aktivitet, säger till oss att vi ska vila och ta det lugnt..
Precis vad jag behöver med andra ord!! Perfekt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självmedicinering

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 04 Feb 2022, 16:02
Klankedinken wrote: 04 Feb 2022, 16:00 Det stämmer att gaba utsöndras. Det utsöndras också efter motion. Det gör att man känner sig lugn. Det är en signalsubstans som hämmar hjärnans aktivitet, säger till oss att vi ska vila och ta det lugnt..
Precis vad jag behöver med andra ord!! Perfekt.
Förutom att när alkoholen går ur så får du lägre nivåer av gaba vilket gör att du går upp i högre aktivitet än innan! Det händer inte om du motionerar, motion är bara positivt och ju mer du tar ut dig destå bättre lugn får du efteråt!
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självmedicinering

Post by memphis »

Nu är jag lagom berusad för att slippa ångesten. Jag vet om att det är en tillfällig lösning, men det är farligt för mig att ha höga ångestnivåer, särskilt sett över tid. Jag flyr till andra världar när jag har höga ångestnivåer.

Nu ska jag bara duscha också och ta på mig en ren pyjamas så är allting frid och fröjd- tillfälligtvis. Jag måste ta i tu med problemen men jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Det är väldigt komplicerat.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självmedicinering

Post by Klankedinken »

Åk in till psyket istället, då får du vård omedelbart! Det är bättre än att sitta hemma och känna sej bevakad och stressad och allt elände som du verkar ha!
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Självmedicinering

Post by Richard »

Jag vill inte uppmuntra nån, men jag kan ju berätta min erfarenhet...

Jag har självmedicinerat med kratom; viewtopic.php?t=1489 Men så tog jag överdrivet mycket o hamnade på IVA. Men i måttliga mängder liknar det opioider. Det är halvlagligt, finns inrikesshoppar som säljer det för "tvåltillverkning", men så fort du käkar det, eller ens bereder det (t.ex extraherar det aktiva ämnet mitragynin eller 7-OH-mitragynin) så är det inte lagligt längre. Men du får tillverka tvål av det...

Sen har jag självmedicinerat med phenibut också, det är läkemedelsklassat, men finns att beställa från t.ex Holland. Det är lagligt att inneha o käka, kanske inte importera, men det är inte straffbart.

Länge drack jag alkohol nästan dagligen men slutade helt med det för ca ett år sedan. Jag har för längesen också självmedicinerat med lite allt möjligt (mest benzo o opioider) som jag plockade på mig på pappas apotek, men det slutade också på sjukhus.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självmedicinering

Post by Klankedinken »

Roliga är att folk som blir rätt medicinerade ofta slutar med droger etc.. Det är historia jag hört från ADHD-hållet.. Dom människorna behöver methylfenidat för att fungera och då slutar dom missbruka amfetamin vilket ger ungefär samma effekt men på ett annat sätt..
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Självmedicinering

Post by Richard »

Nästan alla som sitter på torget här (jag känner de flesta) har utskrivet Ritalin, Elvanse eller nått liknande, men dom tar mycket mer amfetamin än vad dom får utskrivet. Sen får dom Metadon eller Subutex också.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självmedicinering

Post by Klankedinken »

Richard wrote: 05 Feb 2022, 08:40 Nästan alla som sitter på torget här (jag känner de flesta) har utskrivet Ritalin, Elvanse eller nått liknande, men dom tar mycket mer amfetamin än vad dom får utskrivet. Sen får dom Metadon eller Subutex också.
jaha? Så dom fortsätter att missbruka även fast dom fått medicin?
Ja.. jag antar att drogerna är så starka att effekten från medicinen inte var nog.. Det tog dom upp också att gamla missbrukare behövde högre dos!
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Självmedicinering

Post by Richard »

Klankedinken wrote: 05 Feb 2022, 08:42
Richard wrote: 05 Feb 2022, 08:40 Nästan alla som sitter på torget här (jag känner de flesta) har utskrivet Ritalin, Elvanse eller nått liknande, men dom tar mycket mer amfetamin än vad dom får utskrivet. Sen får dom Metadon eller Subutex också.
jaha? Så dom fortsätter att missbruka även fast dom fått medicin?
Ja.. jag antar att drogerna är så starka att effekten från medicinen inte var nog.. Det tog dom upp också att gamla missbrukare behövde högre dos!
Jodå, en missbruksdos amfetamin är kanske 10 ggr en behandlingsdos, o metadonet har inget effekt mer än att det tar bort abstinens från heroin. Cannabis o benzo undviker dom, för det syns på urinprovet, men Imovane är eftertraktat, eftersom det inte syns på urinprov.

EDIT: O så några burkar öl på det! Så när de ser att polisen kommer, alla tömmer sina fickor i närmaste buskage o snackar lite trevligt o oskyldigt med polisen...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självmedicinering

Post by Klankedinken »

Richard wrote: 05 Feb 2022, 08:45
Klankedinken wrote: 05 Feb 2022, 08:42
Richard wrote: 05 Feb 2022, 08:40 Nästan alla som sitter på torget här (jag känner de flesta) har utskrivet Ritalin, Elvanse eller nått liknande, men dom tar mycket mer amfetamin än vad dom får utskrivet. Sen får dom Metadon eller Subutex också.
jaha? Så dom fortsätter att missbruka även fast dom fått medicin?
Ja.. jag antar att drogerna är så starka att effekten från medicinen inte var nog.. Det tog dom upp också att gamla missbrukare behövde högre dos!
Jodå, en missbruksdos amfetamin är kanske 10 ggr en behandlingsdos, o metadonet har inget effekt mer än att det tar bort abstinens från heroin. Cannabis o benzo undviker dom, för det syns på urinprovet, men Imovane är eftertraktat, eftersom det inte syns på urinprov.
Hur fan hamnar man i det där.. Det finns personlighetsanalyser men att förutspå drogmissbruk är nog svårt.. Man kan ju se i vilka områden missbruk är störst och i allmänhet så är dålig socioekonomisk status en faktor..

Såg du den där videon jag la upp om hur man hanterar missbrukare där dom berättade att råttor som lever bra liv inte väljer heroin även om dom har smakat det?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Självmedicinering

Post by Richard »

Klankedinken wrote: 05 Feb 2022, 08:48
Richard wrote: 05 Feb 2022, 08:45
Klankedinken wrote: 05 Feb 2022, 08:42

jaha? Så dom fortsätter att missbruka även fast dom fått medicin?
Ja.. jag antar att drogerna är så starka att effekten från medicinen inte var nog.. Det tog dom upp också att gamla missbrukare behövde högre dos!
Jodå, en missbruksdos amfetamin är kanske 10 ggr en behandlingsdos, o metadonet har inget effekt mer än att det tar bort abstinens från heroin. Cannabis o benzo undviker dom, för det syns på urinprovet, men Imovane är eftertraktat, eftersom det inte syns på urinprov.
Hur fan hamnar man i det där.. Det finns personlighetsanalyser men att förutspå drogmissbruk är nog svårt.. Man kan ju se i vilka områden missbruk är störst och i allmänhet så är dålig socioekonomisk status en faktor..

Såg du den där videon jag la upp om hur man hanterar missbrukare där dom berättade att råttor som lever bra liv inte väljer heroin även om dom har smakat det?
Jag tror att ADHD har en stor betydelse, då man måste genomgå en noggrann utredning för att få t.ex amfetamin utskrivet. Jag umgås ju med en del o nästan alla får nån form av lagliga droger utskrivna, mest amfetamin. En del har haft en relativt bra uppväxt, en del lite mindre bra. Men det finns naturligtvis fall som är tvärtom också.

EDIT: Ska kolla på videon.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply