När sätts LPT?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Jag tycker att jag lättvindigt har tvångsvårdats. Läser man på Internet verkar det som att det krävs rätt grava problem för att få det, men jag har tvångsvårdats på grund av ångest och oro. Det har inte varit befogat att vårda mig mot min vilja, tycker jag i alla fall. Har man en lång historia av psykiska problem verkar tröskeln för ofrivillig vård sänkas. Jag hör inte hemma på psyket, jag är de fria viddernas man.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37145
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När sätts LPT?

Post by Geta »

Men ibland längtar du tillbaka till psyket. Hur skulle du kunna få Stesolid
utan kontakten med psykiatrin?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Ja, Stesolid vill jag ju ha regelbundet. Jag saknar avdelning 27, en avdelning dedikerad åt psykosproblematik, det erkänner jag utan omsvep.
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5680
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: När sätts LPT?

Post by Swesanne »

Jag har varit på LPT två gånger, vet egentligen inte varför, förutom att jag varit kraftigt psykotisk. Där jag bla trodde att någon skulle bomba sjukhuset, och jag satt med mer fakta än någon annan. Senast jag var inlagd informerade läkaren mig om att nästa gång, om jag söker kommer det bli LPT. Jag sa ok för mig. Första gången var fruktansvärd och alla rädslor mm
Nu vet jag hur det fungerar och det är ju rena vilohemmet för mig. Jag höll på att jobba ihjäl mig!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13265
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: När sätts LPT?

Post by amandara »

Jo första gången man var inlagd på LPT var hemsk. Men vad ska man göra, man har inget val. Och de gånger jag blivit LPTad, 3 gånger tror jag, har jag behövt vara inlagd. Håller med om att det är som ett vilohem. Jag har aldrig varit inlagd mer än 3 veckor.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Det vore intressant att veta hur många människor som tvångsvårdas varje år. Hittade det! Under 2019 vårdades 12 300 personer enligt LPT. Det är väl ganska många?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13265
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: När sätts LPT?

Post by amandara »

Ja det tycker jag, det var rätt många. Men sjukdomen är av sådan art att man inte alltid har klart för sig att man är sjuk. Man tror att ens verklighet i psykos är den verkliga verkligheten. Mani skapar nog oxå en del LPT.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: När sätts LPT?

Post by Klankedinken »

jag har varit sjuk i 12 år och gjort cirka 5 inläggningar.. några korta, några långa!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13265
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: När sätts LPT?

Post by amandara »

För mig är det en torktumlare. Tror jag haft 3? LPT, och ett par inläggningar utöver det. Allt är sammanblandat i en röra. Som att köras över av en bulldoozer.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Efter fyra veckor har tvångsvården oftast hävts för mig. Jag brukar behöva två veckor på PIVA (med LPT) och två veckor på vanlig avdelning. Jag brukar vara rätt snacksalig när jag mår bättre. Den bästa skötaren arbetar på avdelning 26, honom har jag pratat mycket musik med. Jag kan bara dra mig till minnes en gång när läkaren ville fortsätta tvångsvårda mig och jag har glömt bort utslaget.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: När sätts LPT?

Post by Klankedinken »

Mig kan dom sätta LPT på annars går jag bara och kommer som jag vill.. Tror det
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: När sätts LPT?

Post by Cosmos »

Har haft LPT en gång för längesedan. Det var efter att jag förstört lägenheten och försökt begå suicid. Lyckades nästan.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply