Märkliga ryck när jag tänker på pinsamma händelser

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Märkliga ryck när jag tänker på pinsamma händelser

Post by Mosbrickan »

När jag tänker tillbaka på saker som varit pinsamma, såsom tokiga saker jag kan ha sagt eller gjort - så händer det märkliga saker.

Ibland skriker jag "fuuuuck" rakt ut och vrider huvudet i grimasher ibland gör jag bara konstiga rörelser med armar och ben. Kan till exempel hastigt knyta händerna och hålla dem över huvudet som om jag ska skydda mig för ett slag.

Har ofta tänkt att det liknar Tourettes, men skillnaden är ju att jag mest inte säger så mycket, mest hastiga kroppsliga rörelser.

Någon som upplever samma? Finns det ett namn på sådant här mer än "galenskap" och "tokeri"?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12265
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Märkliga ryck när jag tänker på pinsamma händelser

Post by zoegas »

Kan låta lite åt OCD.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36002
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Märkliga ryck när jag tänker på pinsamma händelser

Post by Geta »

Tics kan det vara. Det kan vara släkt med Tourettes.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sju ... rver/tics/
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Märkliga ryck när jag tänker på pinsamma händelser

Post by Klankedinken »

Eller bara obehagliga minnen.. Jag kan känna samma sak.. Grejen är väl att man gör det för sig själv och inte när man är bland folk..

Enklast är att få till så att minnet inte påverkar en, det har att göra med att vi betraktar händelsen utifrån hur händelsen påverkar en i nuet så du kan ändra din upplevelse av minnet om du utvecklas på ett sett som gör dig mindre sårbar för det som hände!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36002
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Märkliga ryck när jag tänker på pinsamma händelser

Post by Geta »

Försvarsmekanismerna minskar, när man blir äldre.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Märkliga ryck när jag tänker på pinsamma händelser

Post by Klankedinken »

"försvarsmekanismerna"..

Du kan inte förklara lite närmare om vad som händer istället för att komma med sånt där flum!
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Märkliga ryck när jag tänker på pinsamma händelser

Post by Mosbrickan »

Ja nåt skumt är det iaf. Haft länge. Ska snoka mera i detta. Har tid med psykolog igen om 10-12 dagar nånting. Ska fråga, men glömmer alltid. Hittade nåt som hette Pseudobulbar Syndrom (tror jag det hette), men det verkar mest handla om att spontanskratta hysteriskt, eller spontan-gråta. Tics eller OCD som Zoegas och Geta är väl mest troligt
Post Reply