Sömnmedel

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36709
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Sömnmedel

Post by memphis »

Ska ju till läkaren imorgon. Skulle behöva nåt kraftigt att sova på. Men jag vet inte så mycket om mediciner. Nåt förslag ?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Sömnmedel

Post by Nobel »

Olanzapin fick mig att sova gott om natten, sedan tog medicinen bort paranoida tankar också. Två flugor i en smäll! Din läkare borde veta vilka alternativ som är bäst, berätta vad du berättat för oss så hittar ni säkert något som passar dig.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8210
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sömnmedel

Post by Richard »

Theralen/Alimemazin tycker jag är bra, det sover jag stabilt på, o numera vaknar jag ändå tidigt om jag tar det mellan 20-21 kvällen innan. Men det kan ge trötthet dagen efter, samt muntorrhet. Imovane/Zopiklon funkar lite annorlunda, som bensodiazepiner, o är mer till för insomning. Men det kan man bli beroende av.

Men den vanligaste sömntabletten är nog Propavan/Propiomazin, som är likt Theralen. O Stilnoct/Zolpidem är likt Imovane. Sen sover man rätt bra på Remeron/Mirtazapin också, vilket egentligen är en antidepressiv medicin.

Det är nog de vanligaste sömnpreparaten. Rohypnol/Flunitrazepam, Mogadon/Nitrazepam o Halcion/Triazolam finns inte mer.

Men ibland funkar t.ex Zyprexa/Olanzapin också. Jag fick prova Seroquel/Quetiapin en gång för sömn, men det funkade inte.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36709
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Sömnmedel

Post by memphis »

Tack för svar Richard!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18603
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sömnmedel

Post by Krokus »

Idag fick jag Mirtazapin utskrivet. Läkaren vägrade skriva ut Imovane "det är beroendeframkallande"... Inte ens en liten förpackning.

Vilka är era erfarenheter av Mirtazapin?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36980
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sömnmedel

Post by Geta »

Har ingen erfarenhet av det. Har fått Imovane utskrivet i en massa år. Har aldrig gått över 5 mg. Ibland har jag sömnlösa nätter.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1773
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Sömnmedel

Post by Inwatto »

Har inte heller erfarenhet av Mirtazapin. En vanlig orsak till att man inte sover är depression och att hjärnan grubblar på något problem så man sover minimalt. Då kan M hjälpa, tror jag. Har sett inlägg på Viska.se om att viktökning är vanlig med M. Se upp med det!
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8210
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sömnmedel

Post by Richard »

Jag har haft Mirtazapin som antidepressiv, men jo, de funkar att sova på. Varning för viktuppgång!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36709
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Sömnmedel

Post by memphis »

Jag har också ätit mirtazapin, främst som sömnmedel. Man blir lite dåsig på den. Men det är svårt att sluta med mirtazapin om man har ätit den en längre tid.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18603
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sömnmedel

Post by Krokus »

Tack vänner! Läkaren sa att på 15mg är risken för viktökning minimal. Jag var tveksam redan innan, har hört vissa gå upp enormt med Mirtazapin.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Sömnmedel

Post by Safir »

Jag har provat mirtazapin för länge sen, den funkade ok i några veckor och sen funkade den inte mer. Blev dessutom deprimerad av den, var i en period då jag mådde bra men efter 2-3 dygn på mirtazapin fick jag en dipp och har inte mått bra sen dess.
Tog först 7,5 mg och sen 15 mg. Den är inte sömngivande i högre doser.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18603
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sömnmedel

Post by Krokus »

Vad tråkigt att höra, Safir!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply