Förstoppning?

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Förstoppning?

Post by Krokus »

Tydligen, enligt vårdcentralen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Förstoppning?

Post by Geta »

Går det i släkten?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Förstoppning?

Post by Krokus »

Ja, min ena bror har Ulcerös kolit och det är ärftligt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Förstoppning?

Post by Zoidar »

Min bror har också det, men han har blivit bättre. Han tvärvägrade mediciner.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Jag har inte gjort koloskopi undersökning förut men ska göra en nu i september. Undersökningen tar ca 1 timme man får en folder med förhållnings anvisningar man ska hålla sig till och vad man ska börja förbereda 1 vecka innan undersökning. Man får recept på nåt man ska börja med dagen innan tidpunkt för när och på undersökningsdagen du lär bli varse om det när du får tid för undersökning. Har börjat ta 20 droppar varannan dag förbereda lite min mage med mediciner du tar behöver nog längre tid än 1 vecka annars är starten i nästa vecka för det. Tjocktarmen ska vara helt tom för att undersökning ska kunna genomföras.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Förstoppning?

Post by Krokus »

Ok, tack Yrväder! Och lycka till! :thumbup:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Jag har stopp nu så ikväll blir det 20 droppar förutom de 3 visiblinpåsarna jag. Är lite rädd för undersökning men samtidigt ska det bli väldigt skönt att hitta orsaken bakom. Min case manager har sagt att det kan komma från rygg och då slänger jag in bäckenet med kan vara nåt som har påverkan och att jag ska be läkaren skicka mig på ny magnetröntgen.

Det är sant att jag blivit känsligare för vridrörelse i ryggen smärtar sekundsnabbt och det har ibland i sängen på natten när jag inte kunnat sova och då jag gjort vridrörelse stucket under foten. Det är under höger fot jag har känning av nervsmärta och det är alltid så när jag simmat så i början av simturen känns det som om högerfoten inte följer simtagen. Brukar ge sig efter nån vändor.

Det är likadant för krokus inget ovanligt med nervkänningar vid diskbråck. Det är så det är.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Det nästan som man skrattar åt men nu med den kost man ska äta inför koloskopi och det man tar dulcolax och visiblin och vid första tömningen är det lösarekonsistens efter några gånger är det diarre brukar vara stopp på det vid 13 vitt bröd är rena skiten för magen och mjölpasta gott men inte det bra för magen bättre med råg och fullkorn som jag brukar äta nu är det lite oro ätit pasta och drucket lite kaffe med havredyck och med denna kost är det värre för magen med xylitolsnuset
Det är över om 1 vecka.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Förstoppning?

Post by Fantasio »

Jag tog nyss något gör min tröga 2nmage. Den är bråkar alltid med mig som inlagd.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Får jag fråga vad du tog. 3 visiblin dospåsar som jag tar varje dag får inte i gång magen utan jag tar 15 droppar på kvällen varannan dag ikväll blir det dags igen för droppar. Man ska inte använda droppar under för lång tid vad jag känner till och letar efter något man kan ta under lång tid och som fungerar. Är det movicol behöver du inte svara alls.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Förstoppning?

Post by Geta »

Hela linfrön på filen hjälper.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Förstoppning?

Post by Fantasio »

Jag gick på toaletten två gånger i natt. Äntligen
Post Reply