Förstoppning?

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Förstoppning?

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 04 Apr 2022, 15:08 :lol: ja! Får väl gå in i nån buske om det kniper.
Been there done that!
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Förstoppning?

Post by Richard »

Jag använder Dulcolax 5 mg (tabletter) när jag är förstoppad, de hjälper över en natt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Förstoppning?

Post by memphis »

Inoxal har löst mina problem med förstoppning. Skönt att nånting hjälpte. Jag tar ett rör varje kväll ihop med två glas vatten. Funkar hur bra som helst. Jag har ett stort lager inoxal kvar sen flera år tillbaka. Använder det fastän att datumet gått ut för jag orkar inte be om ett nytt recept.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Förstoppning?

Post by Snuttan »

Är aldrig förstoppad. Men iof äter jag till en stor del fullkornsprodukter och dricker vatten.
Herring
Vanadinmedlem
Posts: 1005
Joined: 24 Jun 2021, 14:04

Re: Förstoppning?

Post by Herring »

Mycket fibrer, 1-1.5 liter vatten (rent vatten) varje dag och rörelse. Det har hjälpt mig mot Clozapine förstoppning.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Förstoppning?

Post by Fantasio »

Jag får förstoppning som inlagd och får dricka ett pulver utrört i vatten. Äckligt!
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12255
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Förstoppning?

Post by zoegas »

Zoidar wrote: 29 Mar 2022, 23:39 Märks vi inte är ungdomar på sajten som pratar om bajsproppar och hemorrojder. :lol: På tal om det senare kommer jag antagligen få opereras för hemorrojder någon gång i framtiden. Skjuter på det tills jag måste.
Fyfan vilket elände. Prutten är nått av det bästa på dagen man gör :lol: Ibland blir det så lyckat att man tror man är gay.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Förstoppning?

Post by memphis »

Kan inte berömma inoxal nog. Går nu på toaletten upp till 3 ggr om dagen. Inga biverkningar vad jag har märkt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Förstoppning?

Post by Safir »

Har varit mestadels förstoppad ett bra tag trots tre doser inolaxol/dag och microlax nån gång/vecka (man ska väl inte använda den för ofta?). Problemet är att microlax gör att bara lite kommer ut och sen är det snart en ny propp …
Har provat Pursennid några gånger förut med hyfsat resultat så igår 22:20 tog jag maxdosen som är fyra tabletter. Det står att den verkar efter 6-12 timmar men först nu sent på em lossnade det. Så ca 19 timmar tog det. :!:
Min reaktion när jag såg resultatet: ”ojdå!” :lol:
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Förstoppning?

Post by memphis »

:lol:
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Förstoppning?

Post by Safir »

memphis wrote: 02 May 2022, 14:44 Inoxal har löst mina problem med förstoppning. Skönt att nånting hjälpte. Jag tar ett rör varje kväll ihop med två glas vatten. Funkar hur bra som helst. Jag har ett stort lager inoxal kvar sen flera år tillbaka. Använder det fastän att datumet gått ut för jag orkar inte be om ett nytt recept.
Jag upptäckte att jag använt upp en nyare förpackning fastän jag hade en äldre i en låda, så nu använder jag inolaxol som gick ut förra året. Det borde inte vara någon fara, är väl bara torkad sterkuliagummi i den plus nåt smakämne.
Iofs borde man kanske fråga på apoteket?
Last edited by Safir on 10 Oct 2022, 18:52, edited 1 time in total.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Förstoppning?

Post by memphis »

Jag äter också gammal inoxal. Den är nog ca8- 10 år för gammal, men verkar funka bra ändå. Den är i dospåsar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply