Förstoppning?

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Förstoppning?

Post by Richard »

Jag är konstant förstoppad. Äter Dulcolax dagligen.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Förstoppning?

Post by Zoidar »

Richard wrote: 28 May 2023, 20:50 Jag är konstant förstoppad. Äter Dulcolax dagligen.
Havregryn brukar fixa min mage. Men nu äter jag för lite havre på låg-kolhydrat diet. Tyvärr nackdelen med denna diet. Käkar dock mycket grönsaker.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Förstoppning?

Post by Geta »

Diabetesmedicinen Metformin håller min mage igång. Har inte
förstått det innan jag prövade nya dyra diabetesmedicinen. Den
gav förstoppning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Förstoppning?

Post by Safir »

Har haft stopp ett tag men idag har jag gjort nr 2 2 gånger! Inga småpluppar utan såna där som riskerar att göra stopp i avloppet. :oops:
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Förstoppning?

Post by Geta »

Stora och lilla A kallades det, när jag gick som sjukvårdsbiträdes elev.
Sånt fick man hålla reda på.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Det är märkligt ibland när det känns som det är på väg att röra sig ut och speciellt om man ligger ner men efter att ha blivit snuvad när jag kännt det och ingenting händer mer än jag kissar så kan det trycka på bäst det vill ikväll det händer inget förrän imorgon skulle jag tro.
En klump innan idag har kommit ut men där är mer som behöver komma ut eftersom det trycker det går mig på nerverna att man inte kan ha en fungerande mage med medicin och det kan inte ha med tarmarna att göra fin och frisk färg på avföringen. Diarre eller lös mage är inget jag någonsin har problem med, beror alla gånger helt och hållet på medicinen hör till saken att jag tog 25 mg Quetiapin till natten magens värsta fiende nr1.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Förstoppning?

Post by Safir »

Var tvungen att ta Microlax idag igen. Gjorde det för några dagar sen också. Är väl inte så bra egentligen men vad gör man när det är en så stor klump att den inte kan komma ut ... :roll:
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Jag tar 3 dospåsar Visiblin om dagen för att få magen att fungera idag och har jag kanske inte sett det på 2-3 veckor mer än de vitaktiga kulorna men idag var det röda bitar inte rundovalliknade det är inte tomatfärgen den är lite ljusare i sin nyans detta har lite rödare färg.

Men jag väntar på koloskopi, hörde fel det var inte koloskopi jag gjorde då i juli på vårdcentralen det var rektoskopi
Koloskopi gör man tydligen inte på vårdcentraler.

Tror det är nån magåkomma
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Provar Movicol dospåsar nu ingen höjdare smakmässigt, har taget 2 dospåsar idag och nöjer mig med det. Inget har hänt, antar att imorgon blir det bättre, behöver nog lite tid på sig innan det fungerar .
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Tog sammanlagt 6 påsar movicol på en gång med 1 liter vatten har taget 2 påsar innan igår och idag 2 påsar verklingslöst. Läste om fekalom på bipackssedeln och det stämmer in stora delar. Efter förlossning kunde jag få en väldig smärta i tarmen som släppte efter jag gasat kan fortfarande få det vid laktosintag som mjölk och laktulos. Inget har hänt får väl börja om imorgon kanske och ta 8 påsar på en gång, nog därför det inte fungerar. Men vem vet det kanske kommer under kvällen annar blir det 8 på en gång och sen slutar jag med dospåsar och hjälpmedel för att skita för så står det att man ska göra på bipackssedeln.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Förstoppning?

Post by Geta »

Det låter jobbigt!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Ja det är det, 3 tollar kom ut nu ikväll när jag kom hem efter 19.30. Det är efter 8 dospåsar men det står att man inte ska fortsätta med dem och är det lönt att bälga i sig en hel liter för det lilla. Man dricker det inte med nån större entusiasm snarare svälj så fort som möjligt så du blir av med det.
Känns som det är lite mer på utgång men kan lika gärna vara en gas hoppas dock på att det börjar röra sig ut ur tarmen.
Post Reply