Läs Nikanor Teratologen

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Läs Nikanor Teratologen

Post by Fantasio »

"Mottagandet av Äldreomsorgen i Övre Kågedalen präglades överlag av förvåning, och i många fall också upprördhet, över bokens explicita skildringar av sex och våld. Samtidigt hyllades boken för sin originalitet och briljanta språk."

Den boken har jag, utgiven på förlaget Vertigo. Härligt sjuk.
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Läs Nikanor Teratologen

Post by Schizofreni »

Definitivt ett bra förslag! En härlig bok. Rättfram och fräsig med djup.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Läs Nikanor Teratologen

Post by Richard »

Har själv aldrig läst något av Nikanor Teratologen, men jag vet att han uttryckte sig väldigt antisemitiskt på Flashback...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Läs Nikanor Teratologen

Post by Schizofreni »

Richard wrote: 22 May 2021, 16:43 Har själv aldrig läst något av Nikanor Teratologen, men jag vet att han uttryckte sig väldigt antisemitiskt på Flashback...
Stor skillnad mellan nu och då. Nikanor Teratologen ansågs länge som en av våra fräckaste och roligaste satiriker. Hans drastiska porträtt av stolliga rasister lästes som satir, han hyllades av kultureliten och fick stipendier.

När det avslöjades att den rabiata antisemitiska jargongen var hans egen på Flashback, förvandlades han till paria. Numera ligger han jävligt lågt, som vi ser.
Som författare kan man nog gissa att han sett och skildrat verkligheten från en rad olika perspektiv. Han tar sig uppenbart friheten att skildra verkligheten från olika perspektiv. Är det bra eller dåligt menar du? Ska man bara fästa uppmärksamheten på ett av perspektiven?

Vi vet inte att Nikanor skrivit på Flashback däremot är det en initierad gissning, eller Vet du verkligen?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Läs Nikanor Teratologen

Post by Richard »

Schizofreni wrote: 23 May 2021, 16:45
Richard wrote: 22 May 2021, 16:43 Har själv aldrig läst något av Nikanor Teratologen, men jag vet att han uttryckte sig väldigt antisemitiskt på Flashback...
Stor skillnad mellan nu och då. Nikanor Teratologen ansågs länge som en av våra fräckaste och roligaste satiriker. Hans drastiska porträtt av stolliga rasister lästes som satir, han hyllades av kultureliten och fick stipendier.

När det avslöjades att den rabiata antisemitiska jargongen var hans egen på Flashback, förvandlades han till paria. Numera ligger han jävligt lågt, som vi ser.
Som författare kan man nog gissa att han sett och skildrat verkligheten från en rad olika perspektiv. Han tar sig uppenbart friheten att skildra verkligheten från olika perspektiv. Är det bra eller dåligt menar du? Ska man bara fästa uppmärksamheten på ett av perspektiven?

Vi vet inte att Nikanor skrivit på Flashback däremot är det en initierad gissning, eller Vet du verkligen?
Bra eller dåligt får var o en tycka själva...

Men jo, vet, vet jag ju inte men jag vill inte bli avstängd från Flashback, så vi behöver inte associera namn med konton där. Jag känner som sagt inte till Nikanor Teratologen, mer än det där med Flashback.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply